Toyota Rav4 III – dane techniczne, dostępne silniki, usterki, opinie kierowców

Toyota RAV4 III, popularny SUV japońskiego producenta, zdobył serca wielu kierowców na całym świecie. Jego niezawodność i wszechstronność sprawiły, że stał się jednym z najbardziej pożądanych modeli w swojej kategorii. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej historii tego modelu, dostępnym silnikom, wnętrzu oraz opinii kierowców, a także przyjrzymy się najczęściej występującym usterkom.

Toyota Rav4 III – historia modelu

Toyota RAV4 III, wprowadzona na rynek w 2006 roku, jest trzecią generacją tego powszechnie cenionego SUV-a. Jego poprzednicy zyskali uznanie dzięki połączeniu wygody, niezawodności i osiągów. Trzecia generacja kontynuuje te tradycje, wprowadzając nowoczesne technologie i świeży design.

Toyota Rav4 III – dane techniczne

Toyota RAV4 trzeciej generacji, produkowana w latach 2006-2012, wprowadziła nowoczesne standardy w kategorii kompaktowych SUV-ów. Długość tego modelu wynosi 4,395 metra, szerokość 1,815 metra, a wysokość 1,695 metra, co tworzy stabilną i przestronną konstrukcję. Rozstaw osi to 2,660 metra, co zapewnia dodatkową przestrzeń w kabinie.

Masa własna zaczyna się od 1565 kg, w zależności od wersji, co podkreśla solidną budowę tego pojazdu. Pojemność bagażnika wynosi od 410 do 1460 litrów, dzięki czemu RAV4 III oferuje elastyczność zarówno dla codziennych potrzeb, jak i dłuższych podróży.

Co do silników, dostępne są opcje benzynowe i wysokoprężne, z pojemnościami od 2,0 do 3,5 litra i mocą od 150 do 273 KM. Te różne opcje napędowe umożliwiają dopasowanie do różnych stylów jazdy i wymagań zużycia paliwa. Dostępne są także zarówno manualne, jak i automatyczne skrzynie biegów, a także opcje napędu na przednią oś lub na wszystkie koła.

Zawieszenie RAV4 III, z niezależnym przednim zawieszeniem typu MacPherson i wielowahaczowym tylnym zawieszeniem, zapewniało dobrą dynamikę i komfort jazdy. Średnie spalanie paliwa różniło się w zależności od wersji i wynosiło od około 6,5 do 10,5 l/100 km, co oferowało odpowiednią równowagę między wydajnością a osiągami.

Wszystkie te cechy techniczne łączą się, aby uczynić Toyota RAV4 III wszechstronnym i atrakcyjnym wyborem dla szerokiego spektrum kierowców, od tych, którzy szukają wydajnego i niezawodnego środka transportu, po tych, którzy chcą nieco bardziej ekscytującego i sportowego doświadczenia jazdy.

Toyota RAV4 III – wnętrze i dostępne wersje wyposażenia

Wnętrze Toyoty RAV4 trzeciej generacji zostało zaprojektowane z myślą o komforcie i funkcjonalności. Kabina oferuje przestronne miejsce zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów, z wygodnymi siedzeniami i dobrze rozplanowanym układem deski rozdzielczej.

Materiały użyte we wnętrzu są solidne, a wykończenie jest proste, ale stylowe. Przełączniki i pokrętła są intuicyjnie rozmieszczone, co ułatwia obsługę podczas jazdy. System multimedialny w niektórych wersjach wyposażenia oferuje również nawigację satelitarną i system rozrywki.

Co do dostępnych wersji wyposażenia, Toyota RAV4 III oferuje kilka opcji, które pozwalają dostosować samochód do różnych potrzeb i budżetów. Oto niektóre z nich:

  • Classic: Podstawowa wersja wyposażenia z niezbędnymi funkcjami, takimi jak elektryczne szyby, centralny zamek i klimatyzacja manualna.
  • Active: Średni poziom wyposażenia, który dodaje takie udogodnienia jak automatyczna klimatyzacja, alufelgi, czy lepszy system dźwiękowy.
  • Premium: Najwyższy poziom wyposażenia, który może zawierać skórzane siedzenia, system nawigacji, zaawansowany system rozrywki i inne luksusowe dodatki.

Niektóre wersje mogą także oferować opcje bezpieczeństwa, takie jak czujniki parkowania, kontrola trakcji i stabilności, czy dodatkowe poduszki powietrzne.

Toyota RAV4 III – dostępne silniki benzynowe

W trzeciej generacji Toyoty RAV4, dostępne były różne opcje silników benzynowych, które oferowały zróżnicowaną gamę wydajności i charakterystyki jazdy. Oto przegląd tych silników:

  • 2.0-liter 4-cylindrowy silnik: Będący jednym z podstawowych silników w ofercie, generował moc około 152 KM i był dostępny zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów. Oferował zrównoważony kompromis między osiągami a ekonomią paliwa.
  • 2.4 l. 4-cylindrowy silnik: Ten większy silnik, oferujący około 170 KM, zapewniał nieco lepsze osiągi, zachowując przy tym rozsądne zużycie paliwa. Był dostępny głównie na rynku amerykańskim.
  • 2.5 l. 4-cylindrowy silnik: Wprowadzony w późniejszych latach produkcji, ten silnik generował moc około 179 KM i był dostępny z automatyczną skrzynią biegów. Oferował lepsze osiągi i był częstym wyborem dla tych, którzy chcieli bardziej dynamicznego stylu jazdy.
  • 3.5 l. V6 silnik: Najmocniejszy z dostępnych silników, oferujący imponującą moc 273 KM. Był dostępny w niektórych wersjach, takich jak Sport i Limited, i oferował znacząco lepsze osiągi, zwiększając przy tym zużycie paliwa.

Te silniki były dostępne z różnymi skrzyniami biegów i opcjami napędu (na przednie koła lub na wszystkie koła), co pozwalało na dostosowanie RAV4 do indywidualnych preferencji kierowcy. Wybór silników benzynowych w trzeciej generacji RAV4 oferował coś dla każdego, od bardziej ekonomicznych opcji dla codziennych kierowców, po mocniejsze jednostki dla tych, którzy szukali większej ekscytacji i wydajności na drodze.

Toyota RAV4 III – dostępne silniki diesla

W trzeciej generacji Toyoty RAV4, dostępne były także opcje silników wysokoprężnych, które oferowały lepszą ekonomię paliwa i były popularnym wyborem w niektórych rynkach, zwłaszcza w Europie. Oto przegląd tych silników:

  • 2.2 l. D-4D silnik: Ten turbodoładowany, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny był dostępny w kilku
    wariantach mocy. Pierwszy, o mocy 136 KM, oferował dobrą równowagę między wydajnością a zużyciem paliwa. Drugi, mocniejszy wariant, generował 150 KM i był dostępny w wyższych wersjach wyposażenia, takich jak Sport czy Limited, zapewniając lepsze osiągi przy zachowaniu rozsądnej ekonomii paliwa.
  • 2.2 l. D-CAT silnik: Wersja D-CAT była bardziej zaawansowaną technologicznie wersją silnika D-4D, oferującą mniej szkodliwych emisji i lepszą wydajność. Był dostępny z mocą około 177 KM i
    oferował wyjątkowe osiągi dla silnika diesla w tej klasie.

Wszystkie te silniki wysokoprężne były dostępne zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów, a także z opcją napędu na przednie koła lub na wszystkie koła. Wybór silników diesla w trzeciej generacji RAV4 oferował zróżnicowane opcje, pozwalając na dostosowanie do różnych stylów jazdy i potrzeb, od ekonomicznych i praktycznych opcji dla codziennego użytku, po bardziej wydajne i dynamiczne jednostki dla tych, którzy chcieli nieco więcej mocy i emocji za kierownicą.

Toyota RAV4 III – opinie kierowców

Opinie kierowców na temat Toyoty RAV4 trzeciej generacji są w większości pozytywne, chociaż, jak w przypadku każdego modelu, są pewne aspekty, które mogą dzielić opinie. Oto niektóre z najczęściej komentowanych obszarów:

  • Niezawodność: Wiele opinii pozytywnie ocenia niezawodność RAV4. Toyota ma renomę producenta solidnych i trwałych samochodów, a RAV4 trzeciej generacji zdaje się potwierdzać tę reputację.
  • Wygoda jazdy: Kierowcy często chwalą komfort jazdy, zarówno jeśli chodzi o siedzenia, jak i ogólne prowadzenie. Zawieszenie jest dobrze zbalansowane, a wnętrze jest przestronne i funkcjonalne.
  • Wydajność paliwa: W przypadku silników diesla, wiele opinii pozytywnie ocenia ekonomię paliwa. Niektóre opinie na temat silników benzynowych są bardziej mieszane, zwłaszcza w przypadku większego silnika V6.
  • Wyposażenie i funkcje: Niektórzy kierowcy chwalą dostępne opcje i wersje wyposażenia. Są jednak również opinie, że podstawowe modele są nieco ubogie w opcje.
  • Wrażenia z jazdy: Niektórzy kierowcy chwalą dynamikę i moc silników, zwłaszcza większych opcji. Część jednak uważa, że podstawowe silniki są nieco ospałe.
  • Jakość i Wykończenie: Niektóre opinie zwracają uwagę na jakość materiałów we wnętrzu i wykończenie, które mogą wydawać się nieco prostsze w porównaniu z niektórymi konkurentami.

Toyota RAV4 III – najczęściej występujące usterki

Toyota RAV4 trzeciej generacji, mimo swojej reputacji jako solidny i niezawodny samochód, nie jest wolna od pewnych usterek i problemów, które mogą się pojawiać. Oto niektóre z najczęściej występujących:

  • Problemy z zawieszeniem: Niektóre egzemplarze mogą wykazywać objawy zużycia zawieszenia, takie jak stuki czy inne niepokojące dźwięki. Regularna kontrola i konserwacja mogą pomóc w zapobieganiu poważniejszym problemom.
  • Wycieki oleju: W niektórych silnikach, zwłaszcza w przypadku diesli, mogą występować wycieki oleju. Mogą one wynikać z uszkodzonych uszczelek czy innych komponentów, wymagając naprawy.
  • Problemy z układem wydechowym: Czasami może występować korozja czy inne problemy z układem wydechowym, zwłaszcza w starszych modelach lub tych, które były eksploatowane w surowych warunkach.
  • Kwestie elektryczne: Niektóre RAV4 trzeciej generacji mogą doświadczać drobnych problemów elektrycznych, takich jak awarie świateł czy problem z elektrycznymi szybami. Choć nie są to zwykle poważne kwestie, mogą wymagać naprawy.
  • Uszkodzenia układu chłodzenia: Mogą występować problemy z układem chłodzenia, prowadzące do przegrzewania się silnika. Regularne kontrole i utrzymanie mogą pomóc w uniknięciu tego problemu.
  • Wykończenie wnętrza: Niektóre materiały we wnętrzu mogą wykazywać oznaki przyspieszonego zużycia, zwłaszcza w intensywnie eksploatowanych egzemplarzach.

Chociaż te problemy mogą się pojawić, warto zauważyć, że nie są one powszechne we wszystkich egzemplarzach, a regularna konserwacja i obsługa u profesjonalnego mechanika mogą pomóc w wykryciu i zapobieganiu większości tych problemów. Toyota RAV4 trzeciej generacji wciąż uważana jest za jedną z bardziej niezawodnych opcji w swojej klasie.

Toyota RAV4 III – czy warto kupić używany model?

Podsumowując, Toyota RAV4 trzeciej generacji może być rozsądnym wyborem jako używany samochód, zwłaszcza dla tych, którzy szukają niezawodnego, funkcjonalnego i ekonomicznego SUV-a. Kluczowe jest jednak znalezienie dobrze utrzymanego egzemplarza z przejrzystą historią serwisową i unikanie modeli z zaniedbaniami czy znanymi problemami.

Zdjęcie główne źródłó: By Alan_D from Crawley, United Kingdom – Toyota RAV-4, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=18066806

Najnowsze

Gorące tematy

7 kwietnia 2021
Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu szybko zdobyła popularność i rzeszę fanów. Dowiedz się więcej na temat tego modelu z naszego artykułu.
22 marca 2021
Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.
25 marca 2021
Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto zapoznać się z gamą silników, spośród której możecie wybierać decydując się na zakup Forda Kuga II.
9 kwietnia 2021
Ford Fiesta siódmej generacji trafił do sprzedaży w 2008 roku. W porównaniu do poprzednich wersji Fiesta zyskała w szczególności na wyglądzie. Rozważasz Zakup? Dowiedz się więcej na temat Forda Fiesty Mk7.