Toyota Rav4 – jak zmieniała się na przestrzeni kolejnych generacji

0

578

Debiutowała ponad ćwierć wieku temu. Przez ten czas model przeszedł liczne zmiany i modyfikacje. Wciąż jest jednak jednym z najpopularniejszych samochodów, a zadowolenie kierowców, którzy mieli okazję go prowadzić, nie maleje. W dalszym ciągu uchodzi też za auto praktycznie bezawaryjne, a nawet wręcz niezawodne.

Kolejne generacje Toyoty Rav4 znacznie się więc od siebie różniły, co tym samym zmieniało stopniowo również charakter auta. Dziś model jest nadzwyczaj udanym połączeniem auta terenowego i samochodu osobowego, cenionym za nowoczesną technologią, wysoką jakość i sprawną jazdę. Warto więc sprawdzić, jaką ewolucję na przestrzeni lat przeszło.

Toyota Rav4 I (1994-2000)

Zadebiutowała w 1994 roku jako pionier wśród aut rekreacyjnych. Sama zresztą jej nazwa (Rav4) to skrót zwrotu brzmiącego „Recreational Active Vehicle with 4 wheel-Drive”, który znaczy tyle co „rekreacyjny pojazd z napędem na cztery koła”. Jej premiera stanowiła zresztą ważną kartę w historii motoryzacji.

Bazą modelu była platforma siódmej generacji Toyoty Corolli, wykorzystano również napęd znany z Toyoty Cariny. Klienci mogli wybierać pomiędzy 3- i 5-drzwiowym nadwoziem.

W pierwszej generacji Toyota Rav4 miała dwulitrowy silnik o mocy 129 KM i napęd na cztery koła. Wyglądem przypominała samochód terenowy, a jazdą auto osobowe. Chwalona była za niezawodność i sprawność w terenie, a także niewielkie spalanie.

Zobacz też Toyoty RAV4 piątej generacji – pozytywne zmiany

Toyota Rav4 II (2000-2006)

Sześć lat później przyszedł czas na następną generację modelu. Ta, podobnie jak poprzedniczka, dostępna była z trzema i pięcioma drzwiami. Na tym jednak kończą się praktycznie podobieństwa, ponieważ drugą generację Toyoty Rav4 opracowano prawie od podstaw.

Zmieniono całkowicie wyposażenie i wnętrze. Do wyboru był napęd na cztery koła i na przód. Samochód napędzał silnik benzynowy w dwóch konfiguracjach – 1.8. o mocy 123 KM oraz 2.0 o mocy 150 KM. Po dwóch latach wprowadzono również dwulitrowego diesla (2.0 D-4D).

Toyota Rav4 III (2006-2012)

Trzecia generacja Toyoty Rav4 oznacza jej diametralną zmianę. A przynajmniej niektórzy sądzą, że model utracił wówczas swój rekreacyjny charakter na rzecz funkcjonalności, stając się autem rodzinnym o sporych walorach praktycznych.

Konstrukcję oparto na nowej platformie MC, ale stylistyka była prostym nawiązaniem do poprzedniej generacji, sylwetka uległa jedynie zaokrągleniu. Zmieniły się wymiary pojazdu – ta wersja była dłuższa o 20 centymetrów. Ograniczono ją również do odmiany 5-drzwiowej.

Sporo zmieniło się pod względem oferty silnikowej – napędów benzynowych było teraz o wiele więcej, poza tym miejsce dwulitrowego diesla zajął silnik 2.2. Wprowadzono ponadto sprzęgło wielopłytkowe na miejsce stałego napędu na cztery koła. 

Toyota Rav4 IV (2013-2018)

Kolejne lata to dla „ravki” prawdziwy przełom. Wszystko za sprawą wprowadzenia napędu hybrydowego. Był to układ spalinowo-elektryczny o mocy 197 KM, który szybko zyskał popularność wśród nabywców. 

W tej generacji Toyoty Rav4 zrezygnowano również z możliwości wyboru typu nadwozia, a japoński model stał się po prostu przestronnym i komfortowym SUV-em. Zmieniła się również stylistyka, a wymiary auta zwiększono.

Oferta jednostek silnikowych poza nową hybrydą objęła napęd benzynowy (2.0 o mocy 152 KM), wrócił dwulitrowy diesel, dostępny był również diesel 2.2.

Toyota Rav4 V (2018-teraz)

Najnowsza generacja popularnego SUV-a to natomiast spora rewolucja. Konstrukcję auta oparto na platformie modułowej TNGA, co pociągnęło za sobą również zmianę stylistyczną. Auto stało się bardziej wyraziste i odważne. Pozytywna zmiana objęła ponadto wyposażenie i wykończenie kabiny. Zastosowane tu rozwiązania są nowoczesne, a zegary i wyświetlacze czytelne.

W tej odsłonie możemy liczyć na znacznie bardziej przestronne wnętrze, choć pod względem wymiarów auto jest zbliżone do wielkości swojego poprzednika. Zdecydowanie jednak polepszył się komfort podróżowania, co szczególnie odczują pasażerowie na tylnej kanapie.

W piątej generacjicałkowicie zrezygnowano z silników wysokoprężnych, a wybór objął silnik benzynowy o pojemności 2 litrów oraz nową, mocniejszą hybrydę (o mocy 218-222 KM w zależności od napędu).

Od swojej pierwszej generacji Toyota Rav4 skradła serca kierowców na całym świecie. Co ciekawsze, pod tym względem do dziś niewiele się zmieniło. Obecnie legendarny SUV Toyoty jest bowiem wciąż bardzo wysoko oceniany i chętnie kupowany w wielu krajach.

Tematy, które mogą Cię zainteresować

5 powodów, dla których warto pracować w salonie samochodowym BMW

Znalezienie dobrze płatnej, a zarazem przyjemnej pracy wbrew pozorom nie jest łatwym zadaniem. Pomimo że

0

34

Czym różnią się hybrydy HEV, MHEV i PHEV?

Samochody hybrydowe mogą wykorzystywać jedną z dostępnych technologii – HEV, MHEV lub PHEV. Pierwsza z

0

65

Dołącz do dyskusji na ten temat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

AUTA W TYM ARTYKULE

icon

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

icon

Nowy taryfikator 2021 – uwaga na wysokie kwoty mandatów w 2021 roku!

Brawura na drodze będzie karana bardziej srogo niż do tej pory. W Polsce przez wiele

5

23281

Ford Focus Mk3 – jaki silnik wybrać?

Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.

0

22258

Ford Kuga II – jaki silnik wybrać?

Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto

0

20510

Ford Focus Mk2 – jaki silnik wybrać?

Wybór odpowiedniego silnika to bardzo ważna sprawa. Dowiedz się więcej n temat silników diesla i

0

14714

Ford Mondeo mk5 – dane techniczne, silniki, wersje wyposażenia, opinie kierowców

Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu

0

13275

Ford Mondeo mk4 – jaki silnik wybrać?

Wybór odpowiedniego silnika podczas zakupu samochodu to nie jest prosta decyzja. Warto dokładnie zapoznać się

0

13245