W drugiej połowie 2020 roku ruszyła produkcja czwartej generacji jednego z najczęściej spotykanych obecnie samochodów na polskich drogach – Toyoty Yaris. Dużym zainteresowaniem cieszy się wersja tego auta z hybrydowym napędem i właśnie tą wersją popularnego hatchbacku się zajmiemy.
Nowa Toyota Yaris w zgodnej opinii ekspertów i użytkowników zdecydowanie wyładniała w porównaniu do swojej poprzedniczki, a jej nowoczesny design jeszcze bardziej przykuwa wzrok i kusi walorami estetycznymi. Jednak nie tylko wygląd zmienił się w aucie, które powstało z myślą o europejskich klientach i produkowane będzie we francuskiej fabryce w Valenciennes.
Toyota Yaris Hybrid 2020 – co się zmieniło?
W Yarisie z 2020 roku po raz pierwszy zastosowano nową platformę GA-B oraz wdrożono nowy napęd hybrydowy czwartej generacji 1,5 l o mocy 116 KM, który jest mocniejszy, ale jednocześnie oszczędniejszy od poprzedniego. Dodatkowo już nawet standardowa wersja wyposażona jest w ADAS czyli zaawansowane systemy wspomagania kierownicy, które wraz z subkompaktowymi proporcjami i najlepszym w tej klasie promieniem skrętu – według projektantów mają czynić nową Toyotę Yaris najbezpieczniejszym na świecie samochodem miejskim.
Nowa hybryda Toyoty pierwszy wyborem klientów
Według statystyk przedstawionych przez Toyotę – producent przewiduje, że większość klientów chcących nabyć nowego Yarisa zdecyduje się hybrydę. Nic więc dziwnego, że japoński gigant motoryzacyjny postanowił ulepszyć wersję z wcześniejszego modelu i trzeba przyznać, że poradził sobie dobrze z tym zadaniem. Wydajność napędu wzrosła bowiem aż o 20 procent, a całkowita moc o 16 procent. Dużo lepiej wygląda też sprawa jeśli chodzi o przyśpieszenie od 0 do 100 km/h, które poprawiło się o 15 procent, co sprawia, że samochód rozpędza się do stu kilometrów w 9,7 sekundy.
Lepsze są także przyśpieszenia dotyczące prędkości autostradowych. Od 80 km/h do 120km/h nowy Yaris przyśpieszy w 8,1 sekundy. Korekty pojawiły się również w trybie EV, gdzie auto może osiągnąć maksymalną prędkość do 130km/h. Większość czasu jazdy w ruchu miejskim porusza się jedynie za sprawą silnika elektrycznego.
Nowa Toyota Yaris wyposażona jest bowiem w debiutujący silnik Hybrid Dynamic Force Engine pracujący w cyklu Atkinsona oraz nowy akumulator litowo-jonowy, jednostkę sterującą mocą i hybrydową skrzynię biegów. Napięcie baterii skoczyło ze 144 do 177,6V, przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby ogniw (ze stu dwudziestu do czterdziestu ośmiu).
Prędkość maksymalna wynosi 175km/h, a średnie spalanie 3,8 – 4,9 litra na 100 kilemtrów.
Ogólnie rzecz biorąc cały nowy napęd jest o 15% mocniejszy od wcześniejszego, a przy tym zużycie paliwa jest niższe o 20%. Za dodatkowy atut można uznać możliwość jednostajnej jazdy w trybie elektrycznym nawet przy prędkości powyżej 120km/h. Do tego odczucia przy przyśpieszaniu są dużo bardziej naturalne. Nic więc dziwnego, że według szacunków Toyoty wersję hybrydową będzie wybierać aż 80% kupujących – podczas gdy w poprzednim modelu było to 60%. Te opinie podzielają specjaliści z branży motoryzacyjnej, którzy mieli okazję przetestować nowego Yarisa. W ich ocenie hybrydowy napęd pracuje niezwykle harmonijnie i cicho, co oznaczać może, że faktycznie inżynierowie japońskiej firmy wspięli się na wyżyny swoich konstruktorskich umiejętności, a zapowiedzi nowej jakości nie były tylko marketingiem, ale znajdują swoje odbicie w rzeczywistości.
Pozostałe podstawowe dane techniczne silnika samochodu Toyota Yaris Hybrid z 2020 roku:
- Umiejscowienie silnika – z przodu (poprzecznie)
- Zapłon – iskrowy
- Typ wtrysku – wielopunktowy (MPI)
- Układ cylindrów – rzędowy
- Liczba cylindrów – 4
- Liczba zaworów – 16
- Średnica cylindra / skok tłoka – 75 / 87.7 mm
- Stopień sprężania – 13.0:1
Jako ciekawostkę warto dodać fakt, że nowy układ hybrydowy do Toyoty Yaris produkowany jest w fabryce w Polsce.
Parametry techniczne Toyoty Yaris czwartej generacji:
- Układ kierowniczy – przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem elektrycznym
- Hamulce – tarczowe wentylowane (przód) i bębnowe (tył).
Grubość tarcz hamulcowych: 22 mm (przód) i 9 mm (tył)
Średnica tarcz hamulcowych: 280 mm (przód) i 278 mm (tył) - Zawieszenie przednie typu McPherson
- Felgi podstawowe: 5,00Jx15, opcjonalne: 6,00Jx16 lub 7,00Jx17
rozstaw śrub: 4×100 - Pojemność zbiornika paliwa – 44 litry
- Minimalna masa własna pojazdu bez obciążenia: 1123 kg
- Minimalna masa własna w pełni obciążonego pojazdu: 1565 kg
- Emisja CO2: 84g/km (norma emisji spalin EURO 6D)
- Automatyczna skrzynia biegów E-CVT (napęd na przednią oś)
- Pojemność bagażnika – 286 litrów (700 mm głębokości)
Odświeżony charakter Toyoty Yaris
Nie trzeba się specjalnie wpatrywać aby zobaczyć różnicę w wyglądzie nowej Toyoty Yaris, która zachowała swój nowoczesny i nieco drapieżny jak na auto z tego segmentu charakter. Wszystko dzięki temu, że po raz pierwszy w tym modelu zastosowano Toyota New Global Architecture (TNGA) oraz platformę GA-B, która odgrywa olbrzymią rolę w poprawie dynamiki i ma być bazą do produkcji innych mniejszych aut marki. Za jej sprawą niżej położony jest środek ciężkości. Uzyskano także większą sztywność nadwozia.
Co bardzo ciekawe – podczas gdy inni producenci stawiają na coraz dłuższe samochodu z segmentu B – nowa Toyota Yaris jest krótsza od poprzednika. Ma on niespełna cztery metry długości, ale rozstaw osi zwiększono o 50 mm dzięki czemu w kabinie jest więcej przestrzeni. Auto jest także niższe o 40 mm i szersze o 50 mm. Za sprawą zmniejszenia tylnych i przednich zwisów o 10 mm i 45 mm osiągnięto jeden z najlepszych promieni skrętu w tej klasie samochodów osobowych. Wnętrze Yarisa jest dużo bardziej przestronne. Dodatkowe 20 mm pojawiło się między pasażerem i kierowcą, przy czym szersza od wcześniejszej jest przednia konsola.
Według opinii ekspertów z branży i dziennikarzy motoryzacyjnych nowy Yaris to najładniejsze auto kompaktowe obok Peuegota 208 z tym, że to właśnie w Toyocie możemy liczyć na napęd hybrydowy, którego nie oferuje nam francuski producent. Na uwagę zasługuje też stylowo wykończone wnętrze samochodu, które można nazwać wręcz imponującym jeśli chodzi o auto kompaktowe. Warto również nadmienić, że standardowe wyposażenie tego modelu oferuje wszystko, co tak naprawdę potrzebne do korzystania z samochodu łącznie z porządną klimatyzacją, ułatwieniami w korzystaniu z telefonu czy – co naprawdę istotne – pakietem systemów bezpieczeństwa podczas jazdy. Można więc się spodziewać, że w najbliższym czasie sprzedaż nowej Toyoty Yaris Hybrid będzie na naprawdę wysokim poziomie.