Toyota Yaris Hybrid 2020 – nowa kompaktowa hybryda Toyoty

W drugiej połowie 2020 roku ruszyła produkcja czwartej generacji jednego z najczęściej spotykanych obecnie samochodów na polskich drogach – Toyoty Yaris. Dużym zainteresowaniem cieszy się wersja tego auta z hybrydowym napędem i właśnie tą wersją popularnego hatchbacku się zajmiemy.

Toyota Yaris Hybrid 2020 hybrydowy kompakt Toyoty 04
Toyota Yaris Hybrid 2020 – kompaktowa hybryda Toyoty

Nowa Toyota Yaris w zgodnej opinii ekspertów i użytkowników zdecydowanie wyładniała w porównaniu do swojej poprzedniczki, a jej nowoczesny design jeszcze bardziej przykuwa wzrok i kusi walorami estetycznymi. Jednak nie tylko wygląd zmienił się w aucie, które powstało z myślą o europejskich klientach i produkowane będzie we francuskiej fabryce w Valenciennes.

Toyota Yaris Hybrid 2020 – co się zmieniło?

W Yarisie z 2020 roku po raz pierwszy zastosowano nową platformę GA-B oraz wdrożono nowy napęd hybrydowy czwartej generacji 1,5 l o mocy 116 KM, który jest mocniejszy, ale jednocześnie oszczędniejszy od poprzedniego. Dodatkowo już nawet standardowa wersja wyposażona jest w ADAS czyli zaawansowane systemy wspomagania kierownicy, które wraz z subkompaktowymi proporcjami i najlepszym w tej klasie promieniem skrętu – według projektantów mają czynić nową Toyotę Yaris najbezpieczniejszym na świecie samochodem miejskim.

Nowa hybryda Toyoty pierwszy wyborem klientów

Według statystyk przedstawionych przez Toyotę – producent przewiduje, że większość klientów chcących nabyć nowego Yarisa zdecyduje się hybrydę. Nic więc dziwnego, że japoński gigant motoryzacyjny postanowił ulepszyć wersję z wcześniejszego modelu i trzeba przyznać, że poradził sobie dobrze z tym zadaniem. Wydajność napędu wzrosła bowiem aż o 20 procent, a całkowita moc o 16 procent. Dużo lepiej wygląda też sprawa jeśli chodzi o przyśpieszenie od 0 do 100 km/h, które poprawiło się o 15 procent, co sprawia, że samochód rozpędza się do stu kilometrów w 9,7 sekundy.

Toyota Yaris Hybrid 2020 hybrydowy kompakt Toyoty 13
Toyota Yaris Hybrid 2020

Lepsze są także przyśpieszenia dotyczące prędkości autostradowych. Od 80 km/h do 120km/h nowy Yaris przyśpieszy w 8,1 sekundy. Korekty pojawiły się również w trybie EV, gdzie auto może osiągnąć maksymalną prędkość do 130km/h. Większość czasu jazdy w ruchu miejskim porusza się jedynie za sprawą silnika elektrycznego.

Nowa Toyota Yaris wyposażona jest bowiem w debiutujący silnik Hybrid Dynamic Force Engine pracujący w cyklu Atkinsona oraz nowy akumulator litowo-jonowy, jednostkę sterującą mocą i hybrydową skrzynię biegów. Napięcie baterii skoczyło ze 144 do 177,6V, przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby ogniw (ze stu dwudziestu do czterdziestu ośmiu).

Toyota Yaris Hybrid 2020 hybrydowy kompakt Toyoty 01

Prędkość maksymalna wynosi 175km/h, a średnie spalanie 3,8 – 4,9 litra na 100 kilemtrów.

Ogólnie rzecz biorąc cały nowy napęd jest o 15% mocniejszy od wcześniejszego, a przy tym zużycie paliwa jest niższe o 20%. Za dodatkowy atut można uznać możliwość jednostajnej jazdy w trybie elektrycznym nawet przy prędkości powyżej 120km/h. Do tego odczucia przy przyśpieszaniu są dużo bardziej naturalne. Nic więc dziwnego, że według szacunków Toyoty wersję hybrydową będzie wybierać aż 80% kupujących – podczas gdy w poprzednim modelu było to 60%. Te opinie podzielają specjaliści z branży motoryzacyjnej, którzy mieli okazję przetestować nowego Yarisa. W ich ocenie hybrydowy napęd pracuje niezwykle harmonijnie i cicho, co oznaczać może, że faktycznie inżynierowie japońskiej firmy wspięli się na wyżyny swoich konstruktorskich umiejętności, a zapowiedzi nowej jakości nie były tylko marketingiem, ale znajdują swoje odbicie w rzeczywistości.

Pozostałe podstawowe dane techniczne silnika samochodu Toyota Yaris Hybrid z 2020 roku:

  • Umiejscowienie silnika – z przodu (poprzecznie)
  • Zapłon – iskrowy
  • Typ wtrysku – wielopunktowy (MPI)
  • Układ cylindrów – rzędowy
  • Liczba cylindrów – 4
  • Liczba zaworów – 16
  • Średnica cylindra / skok tłoka – 75 / 87.7 mm
  • Stopień sprężania – 13.0:1

Jako ciekawostkę warto dodać fakt, że nowy układ hybrydowy do Toyoty Yaris produkowany jest w fabryce w Polsce.

Parametry techniczne Toyoty Yaris czwartej generacji:

  • Układ kierowniczy – przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem elektrycznym
  • Hamulce – tarczowe wentylowane (przód) i bębnowe (tył).
    Grubość tarcz hamulcowych: 22 mm (przód) i 9 mm (tył)
    Średnica tarcz hamulcowych: 280 mm (przód) i 278 mm (tył)
  • Zawieszenie przednie typu McPherson
  • Felgi podstawowe: 5,00Jx15, opcjonalne: 6,00Jx16 lub 7,00Jx17
    rozstaw śrub: 4×100
  • Pojemność zbiornika paliwa – 44 litry
  • Minimalna masa własna pojazdu bez obciążenia: 1123 kg
  • Minimalna masa własna w pełni obciążonego pojazdu: 1565 kg
  • Emisja CO2: 84g/km (norma emisji spalin EURO 6D)
  • Automatyczna skrzynia biegów E-CVT (napęd na przednią oś)
  • Pojemność bagażnika – 286 litrów (700 mm głębokości)

Odświeżony charakter Toyoty Yaris

Nie trzeba się specjalnie wpatrywać aby zobaczyć różnicę w wyglądzie nowej Toyoty Yaris, która zachowała swój nowoczesny i nieco drapieżny jak na auto z tego segmentu charakter. Wszystko dzięki temu, że po raz pierwszy w tym modelu zastosowano Toyota New Global Architecture (TNGA) oraz platformę GA-B, która odgrywa olbrzymią rolę w poprawie dynamiki i ma być bazą do produkcji innych mniejszych aut marki. Za jej sprawą niżej położony jest środek ciężkości. Uzyskano także większą sztywność nadwozia.

Co bardzo ciekawe – podczas gdy inni producenci stawiają na coraz dłuższe samochodu z segmentu B – nowa Toyota Yaris jest krótsza od poprzednika. Ma on niespełna cztery metry długości, ale rozstaw osi zwiększono o 50 mm dzięki czemu w kabinie jest więcej przestrzeni. Auto jest także niższe o 40 mm i szersze o 50 mm. Za sprawą zmniejszenia tylnych i przednich zwisów o 10 mm i 45 mm osiągnięto jeden z najlepszych promieni skrętu w tej klasie samochodów osobowych. Wnętrze Yarisa jest dużo bardziej przestronne. Dodatkowe 20 mm pojawiło się między pasażerem i kierowcą, przy czym szersza od wcześniejszej jest przednia konsola.

Toyota Yaris Hybrid 2020 hybrydowy kompakt Toyoty 05

Według opinii ekspertów z branży i dziennikarzy motoryzacyjnych nowy Yaris to najładniejsze auto kompaktowe obok Peuegota 208 z tym, że to właśnie w Toyocie możemy liczyć na napęd hybrydowy, którego nie oferuje nam francuski producent. Na uwagę zasługuje też stylowo wykończone wnętrze samochodu, które można nazwać wręcz imponującym jeśli chodzi o auto kompaktowe. Warto również nadmienić, że standardowe wyposażenie tego modelu oferuje wszystko, co tak naprawdę potrzebne do korzystania z samochodu łącznie z porządną klimatyzacją, ułatwieniami w korzystaniu z telefonu czy – co naprawdę istotne – pakietem systemów bezpieczeństwa podczas jazdy. Można więc się spodziewać, że w najbliższym czasie sprzedaż nowej Toyoty Yaris Hybrid będzie na naprawdę wysokim poziomie.

Najnowsze

Gorące tematy

7 kwietnia 2021
Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu szybko zdobyła popularność i rzeszę fanów. Dowiedz się więcej na temat tego modelu z naszego artykułu.
22 marca 2021
Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.
25 marca 2021
Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto zapoznać się z gamą silników, spośród której możecie wybierać decydując się na zakup Forda Kuga II.
9 kwietnia 2021
Ford Fiesta siódmej generacji trafił do sprzedaży w 2008 roku. W porównaniu do poprzednich wersji Fiesta zyskała w szczególności na wyglądzie. Rozważasz Zakup? Dowiedz się więcej na temat Forda Fiesty Mk7.