W świecie motoryzacji nieliczne są modele, które zasłużyły na miano ikon. Jednym z nich jest bez wątpienia Volkswagen Tiguan I, który przez wiele lat zdobywał serca kierowców na całym świecie. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu samochodowi, analizując jego historię, dane techniczne, wyposażenie, dostępne silniki, a także opinie kierowców i najczęściej występujące usterki. Czy używany Tiguan I to dobry wybór?
Volkswagen Tiguan I – historia modelu
Tiguan I to model, który zadebiutował w 2007 roku jako SUV klasy średniej. Nazwa, będąca kombinacją słów Tiger (tygrys) i Iguan (iguana), odzwierciedlała siłę i elastyczność, które były cechami wyróżniającymi tego modelu. Tiguan I przez lata zdobył uznanie zarówno wśród kierowców, jak i ekspertów motoryzacyjnych, stając się jednym z najpopularniejszych SUV-ów na rynku. Znacząco wpłynął na to wysoki standard wykonania, bogate wyposażenie i dynamiczne silniki.
Volkswagen Tiguan I – dane techniczne
Volkswagen Tiguan I to kompaktowy SUV o długości 4,43 m, szerokości 1,8 m i wysokości 1,68 m. Rozstaw osi wynosi 2,6 m, co przekłada się na przestronne wnętrze i komfort jazdy. W zależności od wersji, masa własna pojazdu waha się od 1500 do 1650 kg. Pojemność bagażnika w Tiguana I wynosi od 470 do 1510 litrów, w zależności od konfiguracji siedzeń.
Volkswagen Tiguan I – dostępne wersje wyposażenia
Tiguan I oferowany był w kilku wersjach wyposażenia, wśród których warto wymienić Trend&Fun, Sport&Style oraz Track&Field.
Wersja wyposażenia Trend&Fun to najbardziej podstawowa opcja tego modelu, jednak nie oznacza to, że jest uboga. Wręcz przeciwnie, niemiecki producent postarał się, aby już w najprostszej konfiguracji Tiguan I oferował komfort i bezpieczeństwo na wysokim poziomie.
Trend&Fun w standardzie oferuje klimatyzację manualną, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby oraz lusterka, a także radio z CD i MP3. Wygodę jazdy zapewniają takie elementy jak wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą, czy regulowane w wielu płaszczyznach fotele.
W zakresie bezpieczeństwa, Tiguan I wyposażony m.in. w system ABS, ESP oraz zestaw poduszek powietrznych, wliczając w to również poduszkę chroniącą kolana kierowcy. Dodatkowo, samochód posiada zintegrowany system kontroli trakcji, co znacząco poprawia jego zachowanie na drodze, zwłaszcza podczas złych warunków atmosferycznych.
Wersja Trend&Fun to także liczne detale stylistyczne, które podkreślają elegancki charakter Tiguana. Te obejmują m.in. 16-calowe aluminiowe felgi, chromowane wykończenia na listwach bocznych oraz podświetlane klamki drzwi.
Wersja Sport&Style jest odpowiedzią na oczekiwania kierowców, którzy poszukują samochodu nie tylko funkcjonalnego, ale także wyrażającego ich dynamiczne podejście do jazdy. Ta konfiguracja Tiguana I jest bogatsza od wersji Trend&Fun, a jej specyfika skupia się na sportowym charakterze, jak sugeruje nazwa.
W wersji Sport&Style, standardowe wyposażenie jest wzbogacone o szereg elementów, które podkreślają sportowy charakter samochodu. Na zewnątrz zwraca uwagę zestaw sportowych dodatków jak np. 17-calowe alufelgi, przyciemniane szyby czy chromowane wykończenia. Wnętrze także ma sportowy charakter dzięki aluminiowym elementom dekoracyjnym oraz sportowym siedzeniom, które zapewniają lepsze podparcie podczas dynamicznej jazdy.
Jednak Sport&Style to nie tylko wygląd, ale również technologia. Model ten jest wyposażony w dwustrefową klimatyzację automatyczną Climatronic, system audio z 8 głośnikami, oraz system Park Assist ułatwiający parkowanie. Do tego dochodzą asystent świateł drogowych, a także system nawigacji satelitarnej.
Bezpieczeństwo również jest na wysokim poziomie. Poza standardowymi systemami takimi jak ABS czy ESP, wersja Sport&Style posiada również system kontroli ciśnienia w oponach oraz system wspomagający jazdę pod górę.
Wersja Sport&Style, dzięki swoim sportowym dodatkom i zaawansowanym systemom asystującym kierowcę, zapewnia nie tylko większą przyjemność z jazdy, ale też podnosi komfort i bezpieczeństwo. Jest to doskonały wybór dla tych, którzy poszukują dynamicznego, a jednocześnie eleganckiego i funkcjonalnego SUV-a.
Wersja wyposażenia Track&Field jest skierowana do osób, które nie boją się wyzwań terenowych i cenią sobie samochody o zwiększonych zdolnościach off-road. Ten model Tiguana I to znakomita propozycja dla tych, którzy chcą połączyć komfort jazdy z możliwością eksploracji trudniejszych tras.
Pierwsze co rzuca się w oczy to wygląd zewnętrzny. Wersja Track&Field posiada unikalne elementy stylistyczne takie jak specjalne 17-calowe felgi aluminiowe, chromowane listwy boczne, a także zderzaki z większym kątem natarcia, które podkreślają terenowy charakter modelu.
Wnętrze także ma swój unikalny charakter. Podkreśla go m.in. specjalna tapicerka, aluminiowe wstawki czy specjalne oznaczenia wersji. Komfort jazdy jest na wysokim poziomie dzięki takim elementom jak automatyczna klimatyzacja, system audio czy elektrycznie sterowane szyby i lusterka.
Track&Field oferuje jednak coś więcej – autentyczne doświadczenie jazdy terenowej. Dzięki standardowemu napędowi na wszystkie koła 4Motion, a także specjalnemu trybowi off-road, który modyfikuje działanie układu hamulcowego i skrzyni biegów, Tiguan w tej wersji poradzi sobie nawet w trudnym terenie.
Na uwagę zasługują także dodatkowe systemy bezpieczeństwa, takie jak asystent zjazdu ze wzniesienia, czy system monitorowania ciśnienia w oponach. Wszystko to sprawia, że Tiguan I w wersji Track&Field to prawdziwy SUV, który nie boi się żadnych wyzwań.
Volkswagen Tiguan I – silniki
Pod maską Tiguana I można było znaleźć różnorodne jednostki napędowe.
Silniki benzynowe
Silniki benzynowe w Volkswagenie Tiguanie zaprojektowane są tak, aby zapewnić odpowiednią równowagę między osiągami a ekonomią.
Pierwszy silnik to jednostka 1.4 TSI, dostępna w dwóch wariantach mocy: 122 KM i 150 KM. Ta jednostka korzysta z technologii turbo do zwiększenia wydajności i mocy, jednocześnie utrzymując niskie zużycie paliwa. Ten silnik jest nie tylko ekonomiczny, ale również oferuje zwinność i dynamiczną jazdę, co jest szczególnie widoczne w wersji o mocy 150 KM.
Kolejnym silnikiem w ofercie jest 2.0 TSI, dostępny w wersjach o mocy 180 KM i 210 KM. Ten czterocylindrowy silnik z turbodoładowaniem zapewnia jeszcze większą moc i moment obrotowy, co przekłada się na imponujące osiągi. Model z silnikiem 2.0 TSI jest idealny dla kierowców, którzy szukają SUV-a o silnych osiągach.
Wszystkie silniki benzynowe w Tiguanie I są sprzężone z manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach, ale dostępna jest również opcjonalna automatyczna skrzynia biegów DSG. Dodatkowo, wybrane modele są dostępne z napędem na wszystkie koła 4Motion, co zwiększa zdolności terenowe i poprawia przyczepność na trudnych nawierzchniach.
Silniki diesla
Volkswagen Tiguan I w swojej ofercie posiada także silniki wysokoprężne, które łączą w sobie moc, moment obrotowy oraz ekonomiczne zużycie paliwa. To idealne rozwiązanie dla osób, które przemieszczają się na długich trasach, gdzie diesle mogą wykazać swoją przewagę w zakresie ekonomii eksploatacji.
Pierwszą jednostką w ofercie jest 2.0 TDI, dostępny w trzech wersjach mocy: 110 KM, 140 KM i 170 KM. Ten czterocylindrowy silnik turbodiesel z technologią common rail zapewnia solidne osiągi przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa. Wersje o mocy 140 KM i 170 KM są dostępne z napędem na wszystkie koła 4Motion, co sprawia, że Tiguan jest doskonale przygotowany do jazdy w trudniejszym terenie.
Wszystkie silniki diesla w Tiguanie I są standardowo sprzężone z manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach. Istnieje jednak opcja dodania automatycznej skrzyni biegów DSG, która dodatkowo podnosi komfort jazdy.
Volkswagen Tiguan I – opinie kierowców
Opinie kierowców o Tiguana I są przeważnie pozytywne. Wyróżniają przede wszystkim wysoką jakość wykonania, dobry poziom wyposażenia, komfort jazdy i przestronne wnętrze. Jednocześnie, nie brakuje głosów krytycznych dotyczących niektórych usterek, które pojawiają się w tym modelu.
Volkswagen Tiguan I – najczęściej występujące usterki
Mimo generalnie wysokiej jakości wykonania, w Tiguana I zdarzają się pewne usterki. Do najczęściej zgłaszanych należą problemy z systemem DPF w silnikach diesla, awarie turbosprężarek oraz kłopoty z elektroniką. Niemniej jednak, są to problemy typowe dla wielu modeli tego segmentu.
Volkswagen Tiguan I – czy warto kupić?
Biorąc pod uwagę całość informacji, można zdecydowanie stwierdzić, że używany Tiguan I jest wart rozważenia. To samochód o wysokim standardzie wykonania, oferujący komfort jazdy, przestronne wnętrze i dobre wyposażenie. Warto jednak pamiętać o potencjalnych usterekach i dokładnie sprawdzić stan techniczny pojazdu przed zakupem.
Podsumowując, Volkswagen Tiguan I to model, który zasługuje na miano ikony. Jego historia, specyfikacja i opinie kierowców tworzą obraz samochodu, który pomimo pewnych usterek, jest wciąż chętnie wybierany przez kierowców na całym świecie. Czy warto go kupić? Odpowiedź brzmi: tak, pod warunkiem dokładnej kontroli stanu technicznego przed zakupem.
Zdjęcie główne źródło: By M 93 – Own work, CC BY-SA 3.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15606236