Samochody tak zagościły w życiu codziennym ludzi, że wielu z nich poprzez przywiązanie traktuje je podobnie jak członków rodziny. Mimo to, spora część kierowców nie zna w ogóle zasad działania układu napędowego w pojeździe, co absolutnie nikogo nie dziwi. Mechanika jest skomplikowanym zagadnieniem i nie wymaga się, aby każdy wszystko o niej wiedział. W końcu, z jakiegoś powodu na rynku dostępna jest coraz większa liczba warsztatów samochodowych, które dobrze zaopiekują się naszymi pojazdami.
Jednym z ważniejszych elementów układu napędowego w pojeździe z klasycznym systemem przekazywania momentu jest wał napędowy. W poniższym wpisie dokładnie opiszemy jego rolę i wyjaśnimy, dlaczego warto dbać o niego w sposób szczególnie istotny.
Co to jest wał napędowy?
Wał napędowy należy do grupy najważniejszych elementów w całym samochodzie. Nie odpowiada on co prawda za bezpieczeństwo czy wygodę jazdy, co dla niektórych kierowców jest najważniejsze. Jest on natomiast odpowiedzialny za prawidłową pracę układu napędowego. Oznacza to, że bez niego pojazd napędzany na tylną oś nawet nie ruszyłby z miejsca. Część ta odpowiada za przekazanie momentu obrotowego generowanego w silniku, aż do mechanizmu różnicowego, będącego ostatnim etapem przekazania energii mechanicznej na koła samochodu.
Sam wał wygląda raczej mało skomplikowanie, a kształtem przypomina po prostu długi walec. Niemniej jednak, warunki jego pracy są niewątpliwie wymagające i musi on być wykonany z najwyższej jakości materiałów. Prędkość obrotowa wału w czasie pracy jest niezwykle wysoka, co w przypadku nawet minimalnych odchyłek osi obrotu mogłoby prowadzić do zniszczenia całego napędu.
Jak dzielimy wały napędowe?
W samej konstrukcji samochodu osobowego można znaleźć kilka wałów. Należą do nich chociażby wał korbowy czy giętki. Są to jednak części pełniące zupełnie inną rolę i nie można nazywać ich fachowo napędowymi.
Każdy producent wałów napędowych może natomiast wskazać różnicę pomiędzy poszczególnymi rodzajami, wynikającymi z zastosowania konkretnego przegubu. Te dobiera się w zależności od układu mostu napędowego i mogą dzielić się na przegub Kardana, Tracta, Weissa, Rzeppa i Bierfielda.
Budowa wałów napędowych
Wał napędowy może kojarzyć się większości osób z długim, kręcącym się wokół własnej osi prętem o kształcie walca. Na sam element składa się jednak dużo więcej podzespołów, w skład których wchodzą:
– złącza kołnierzowe – to swego rodzaju przytwierdzenie ulokowane po obydwu stronach wału. Łączy ono element z jednej strony ze skrzynią biegów, a z drugiej – z mostem napędowym,
– przegub – to rzecz omawiania w powyższym akapicie. Ma ona na celu zapewnienie swobodnej zmiany pozycji wału, przy zachowaniu stałych jego obrotów,
– korpus wału – to większości znany odcinek rury o charakterze walca,
– złącze rurowe – służy do złączenia korpusu z przegubem.
Jak widać, sam wał składa się z wielu przytwierdzeń i elementów urozmaicających jego działanie. Użytkując samochód, pamiętajmy o regularnej kontroli i przeglądach tej części, gdyż może oszczędzić nam to wielu problemów związanych z całkowitą awarią układu napędowego.