Wstrząśnij i nasłuchuj, czyli jak w samochodach ŠKODY wykrywa się niepożądane dźwięki

0

95

ŠKODA przeprowadza niezliczoną liczbę testów swoich samochodów. Jeden z nich odbywa się na urządzeniu o nazwie Shaker, które pomaga wykryć niepożądane dźwięki w pojeździe, zanim wejdzie on do produkcji. Jak przebiega cały proces tego badania?

Każdy wyprodukowany samochód ŠKODY trafia na poligon testowy, na którym technicy sprawdzają, czy nie występują w nim podejrzane odgłosy stukania, skrzypienia czy grzechotania. Jednak starania o wyeliminowanie wszystkich niepożądanych dźwięków zaczynają się znacznie wcześniej, już podczas projektowania samochodu, kiedy przechodzi on serię testów, z których wiele koncentruje się na identyfikacji źródeł hałasu, a następnie ich wyeliminowaniu.

ŠKODA trafia na testy, gdzie technicy sprawdzają, czy nie występują w niej podejrzane odgłosy stukania, skrzypienia czy grzechotania.

Sprawdzanie samochodu odbywa się z reguły na poligonie, ale ŠKODA przeprowadza również próby laboratoryjne, aby zapewnić powtarzalność oraz przetestować pojazdy, które dopiero czekają na swoją oficjalną premierę. Odbywa się to za pomocą specjalnego urządzenia znanego jako Shaker, które jest dostępne dla inżynierów zarówno w fabryce w Mladá Boleslav, jak i w miejscowości Kvasiny. Przyrząd potrafi wprowadzić samochód w wibracje, zgodnie z wymaganiami inżynierów.

Sprzęt testowy może poddawać samochód losowym drganiom

Sprzęt testowy może poddawać samochód losowym drganiom, jednak w większości przypadków próby są przeprowadzane na podstawie danych uzyskanych ze zwykłych dróg publicznych lub z poligonu testowego marki. – Zarejestrowane dane pozwalają nam na odtworzenie niepożądanych dźwięków, które pojawiają się na przykład w określonym miejscu na danej trasie testowej – mówi Róbert Schmögner, kierownik ds. pomiarów, testów i analiz pojazdów.

Zdarza się, że pozyskane dane do wykorzystania na Shakerze nadal wymagają pewnych korekt. – Czasami nie ma idealnej korelacji pomiędzy zarejestrowanymi danymi a wynikającymi z nich drganiami aparatu badawczego. To sprawia, że ​​konieczne jest takie dostosowanie, aby urządzenie poddawało samochód identycznym wibracjom – wyjaśnia Miroslav Preclík, specjalista od hałasu podczas jazdy. W związku z tym wykonywane są również pomiary weryfikacyjne w celu ustalenia czy Shaker „trzęsie” samochodem dokładnie tak samo, jak na rzeczywistej trasie testowej.

Skoda wjeżdża na rampę Shakera, a dwie jednostki wzbudzające wprawiają pojazd w drgania

W momencie, kiedy dane są już odpowiednio przygotowane, można rozpocząć test. Samochód wjeżdża na rampę Shakera, która znajduje się w specjalnym dźwiękoszczelnym pomieszczeniu. Projekt konstrukcji urządzenia uwzględnia drgania sprzętu i jest dostosowany tak, aby wibracje nie były przenoszone dalej. Izolacja akustyczna jest wykonana za pomocą specjalnej okładziny ściennej, a rampy umożliwiają technikowi wejście do pojazdu podczas testu.

Dwie jednostki wzbudzające, zakotwiczone w dwóch punktach na karoserii, wprawiają pojazd w drgania podczas badania. Są one wyposażone w siłowniki elektromagnetyczne, które mogą wytwarzać siłę nawet do 8000 N, a ich zakres ruchu to 12,5 mm. Urządzenia pracują w możliwym zakresie częstotliwości 5-200 Hz, a wywierane siły i ich częstotliwość symulują jazdę samochodem na wybranej trasie.

Test Skody jest oceniany przez eksperta od hałasu

Test jest oceniany w czasie jego trwania przez eksperta ds. hałasu. Siedzi on w samochodzie i nasłuchuje niepożądanych dźwięków. Może polegać na własnym słuchu, ale ma też do dyspozycji elektroniczny stetoskop, aby dokładniej zbadać źródło hałasu.

Kolejnym technologicznym pomocnikiem dostępnym w laboratorium jest kamera akustyczna wyposażona w aż 64 mikrofony kierunkowe. Dźwięk jest przez nie przechwytywany, podczas gdy kamera nagrywa obraz, a źródło hałasu jest wizualizowane w tle. Rezultatem jest kolorowa mapa szumów, która ułatwia wykrywanie źródeł niechcianych dźwięków i ich natężenia. Kamera akustyczna może być używana zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz samochodu.

Wstrzasnij i nasluchuj czyli jak w samochodach SKODY wykrywa sie niepozadane dzwieki

Testowanie samochodów Shakerem ma wiele zalet. Najważniejsze jest to, że występujący niepożądany hałas można wielokrotnie badać. – Możemy powtórzyć wybraną część wibracji, podczas której wykryto hałas – mówi Róbert Schmögner. Kolejnym udogodnieniem jest możliwość testowania przedpremierowych pojazdów, które nie mogą jeszcze pojawić się na drodze. Badanie można również przeprowadzać przy każdej pogodzie. Co więcej, zapewniona jest 100% powtarzalność, na przykład w sytuacji, gdy niezbędna jest wymiana części.

Tematy, które mogą Cię zainteresować

5 powodów, dla których warto pracować w salonie samochodowym BMW

Znalezienie dobrze płatnej, a zarazem przyjemnej pracy wbrew pozorom nie jest łatwym zadaniem. Pomimo że

0

34

Czym różnią się hybrydy HEV, MHEV i PHEV?

Samochody hybrydowe mogą wykorzystywać jedną z dostępnych technologii – HEV, MHEV lub PHEV. Pierwsza z

0

65

Dołącz do dyskusji na ten temat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

icon

Nowy taryfikator 2021 – uwaga na wysokie kwoty mandatów w 2021 roku!

Brawura na drodze będzie karana bardziej srogo niż do tej pory. W Polsce przez wiele

5

23282

Ford Focus Mk3 – jaki silnik wybrać?

Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.

0

22261

Ford Kuga II – jaki silnik wybrać?

Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto

0

20511

Ford Focus Mk2 – jaki silnik wybrać?

Wybór odpowiedniego silnika to bardzo ważna sprawa. Dowiedz się więcej n temat silników diesla i

0

14714

Ford Mondeo mk5 – dane techniczne, silniki, wersje wyposażenia, opinie kierowców

Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu

0

13275

Ford Mondeo mk4 – jaki silnik wybrać?

Wybór odpowiedniego silnika podczas zakupu samochodu to nie jest prosta decyzja. Warto dokładnie zapoznać się

0

13245