Zakład ŠKODY w Vrchlabí – zerowa emisja CO2, zaawansowana technologia oraz cztery miliony wyprodukowanych skrzyń biegów

Zakład ŠKODY w czeskim mieście Vrchlabí wyprodukował już ponad cztery miliony skrzyń biegów DQ200, które używane są w całej Grupie Volkswagen. Produkcja rozpoczęła się w 2012 r. i, co warto podkreślić, od tamtego momentu w modernizację zakładu zainwestowano ponad 200 milionów euro. Dzięki wprowadzonym zmianom, Vrchlabí od końca 2020 r. jest pierwszym na świecie, neutralnym pod względem emisji CO2 zakładem produkcyjnym ŠKODY. Warto poznać więcej szczegółów dotyczących tego niecodziennego miejsca.

– To szczególny czas dla zakładu Vrchlabí. Odkąd pierwsza skrzynia biegów zjechała z linii produkcyjnej dziesięć lat temu, wiele wspólnie osiągnęliśmy i przekształciliśmy to miejsce w strategiczny kamień węgielny produkcji podzespołów dla marki ŠKODA. Kamienie milowe obejmują neutralną produkcję od końca 2020 roku pod względem emisji CO2 oraz wyjście na pozycję lidera w dziedzinie Przemysłu 4.0. – powiedział Michael Oeljeklaus, członek zarządu ŠKODA AUTO ds. produkcji i logistyki.

Ponad cztery miliony skrzyń biegów wyprodukowanych w zakładzie ŠKODY w czeskim mieście Vrchlabí

– Nasze nowoczesne, dwusprzęgłowe skrzynie biegów DQ200 można znaleźć w milionach pojazdów marek Grupy VW. Spełniają one niezawodnie swoje zadanie. Wytwarzane są w jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie zakładów produkcyjnych w kraju. Fabryka podzespołów w Vrchlabí należy również do najważniejszych pracodawców przemysłowych w regionie – mówił Ivan Slimák, kierownik produkcji przekładni w zakładzie w Vrchlabí.

Najnowocześniejsza fabryka podzespołów

Zakład w Vrchlabí powstał w 1864 roku, a od 1946 roku należy do marki ŠKODA. Firma początkowo produkowała tu samochody, a następnie zakład został przekształcony w najnowocześniejszą fabrykę komponentów. W ciągu 18 miesięcy wybudowano nową halę produkcyjną zgodną z nową strategią marki. ŠKODA i Grupa Volkswagen zainwestowały w ten projekt około 170 milionów euro. Od października 2012 roku wytwarzane są tutaj skrzynie biegów DQ200. Początkowo blisko 530 pracowników wytwarzało 1000 sztuk dziennie, obecnie każdego dnia 2340 skrzyń biegów jest montowanych przez 850 pracowników. Większość z nich jest stosowana w pojazdach innych marek Grupy, a około 38% jest montowanych w samochodach ŠKODY.

Najnowocześniejsza fabryka podzespołów w Vrchlabí

Transformacja technologiczna

Od czasu zakończenia przebudowy zakładu zainwestowano ponad 200 milionów euro w modernizację i jego dalszy rozwój. Procesy i operacje zostały zdigitalizowane i wykorzystują technologie Przemysłu 4.0. Roboty współpracujące pomagają montować tłoki transmisyjne, a inteligentne roboty pobierają części z pojemników i umieszczają je na taśmie produkcyjnej. Następnie obrobione części skrzyni biegów zostają przeniesione do kosza transportowego. Konfiguracja robotów oraz stanowisk ich pracy, a także etapy produkcji zostały zasymilowane wirtualnie, tak aby nie zakłócać procesu produkcji podczas ich integracji.

Transformacja technologiczna w zakładzie SKODY w Vrchlabi

Pierwszy na świecie neutralny pod względem emisji CO2 zakład ŠKODY

Od końca 2020 roku zakład w Vrchlabí jest pierwszym na świecie, neutralnym pod względem emisji CO2 zakładem produkcyjnym ŠKODY. Najnowocześniejsze maszyny zapewniają optymalną wydajność energetyczną na miejscu, przy czym niektóre środki chłodząco-smarujące są wykorzystywane wielokrotnie, a baterie litowe dostają „drugie życie” i są instalowane w systemach transportowych.

Pierwszy na świecie neutralny pod względem emisji CO2 zakład ŠKODY

Lokalne zaangażowanie marki

Jako jeden z najważniejszych pracodawców w regionie Hradec Králové, marka poważnie traktuje swoją odpowiedzialność społeczną i aktywnie angażuje się w działania w całym regionie. Firma dostarcza między innymi rowery do Karkonoskiego Parku Narodowego (KRNAP) oraz pojazdy dla służb socjalnych. Producent samochodów udziela również wsparcia finansowego w ramach swojego kapitału żelaznego.

Najnowsze

Gorące tematy

7 kwietnia 2021
Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu szybko zdobyła popularność i rzeszę fanów. Dowiedz się więcej na temat tego modelu z naszego artykułu.
22 marca 2021
Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.
25 marca 2021
Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto zapoznać się z gamą silników, spośród której możecie wybierać decydując się na zakup Forda Kuga II.
9 kwietnia 2021
Ford Fiesta siódmej generacji trafił do sprzedaży w 2008 roku. W porównaniu do poprzednich wersji Fiesta zyskała w szczególności na wyglądzie. Rozważasz Zakup? Dowiedz się więcej na temat Forda Fiesty Mk7.