Amortyzatory VW – najważniejsze informacje

0

Kiedy przemieszczasz się po drodze, samochód przetacza się po różnej nawierzchni – zarówno gładkiej i równej, jak i wyboistej. Za płynność jazdy w aucie odpowiada kilka elementów, ale jednym z najważniejszych są amortyzatory. Jak działają amortyzatory VW i czy da się je wymienić samodzielnie?

Do czego służą amortyzatory w samochodzie?

Choć większość kierowców jest przekonana, że sprawne amortyzatory odpowiadają jedynie za wybieranie nierówności na drodze, w rzeczywistości mają one znacznie więcej funkcji.

Przede wszystkim amortyzatory stabilizują tor jazdy. To dzięki nim auto przemieszcza się po linii prostej pomimo wybojów na drodze. Są także odpowiedzialne za utrzymanie w odpowiedniej pozycji sprężyn zawieszenia. Uszkodzone amortyzatory prędzej lub później doprowadzą do znacznie poważniejszej i droższej awarii.

Amortyzatory VW zwiększają również bezpieczeństwo jazdy, dbając o to, aby wszystkie koła pojazdu dotykały nawierzchni drogi. Tym samym skracają drogę hamowania.

Jak działają amortyzatory VW?

W starszych autach stosuje się głównie amortyzatory olejowe. To specjalny cylinder, w którym znajduje się tłok, oraz zawory pozwalające na przepływ wypełniającego go oleju z jednej części do drugiej. To od parametrów oleju, a także stopnia zużycia elementu będzie zależała prędkość pracy tłoka. Zawory powinny być wyregulowane w taki sposób, aby zapewnić odpowiednio szybkie dobicie i odbicie amortyzatora.

Amortyzatory VW wytłumiają nierówności drogi właśnie poprzez wbicie i wybicie tłoka. Dosyć łatwo można wykryć wczesne oznaki zużycia tego elementu:

  • kołysanie się nadwozia i drganie karoserii;
  • nierównomierne zużycie się bieżnika opon;
  • wyraźnie odczuwalne nierówności na drodze.

Pomimo prostej zasady działania żywotność amortyzatorów VW oraz tych należących do innych pojazdów nie jest przesadnie duża. Uwzględniając warunki panujące na polskich drogach, wymiana elementów następuje zwykle co 60–80 tys. kilometrów, a i tak zaleca się badanie sprawności podzespołów co 20–25 tys. kilometrów.

Na szczęście amortyzatorów nie musisz od razu wymieniać na nowe, możesz je również regenerować. Wszystkie niezbędne części znajdziesz w sklepie Garbus: https://garbus.pl/czesci-do-vw-garbusa.

Czy można samemu wymienić amortyzatory VW?

Samodzielna wymiana amortyzatorów VW jest dosyć skomplikowana, ale nie niemożliwa. Wystarczy, że znasz podstawy mechaniki samochodowej i dysponujesz kompletem narzędzi. W razie potrzeby zaopatrz się w poszczególne elementy amortyzatorów: https://garbus.pl/pl/c/Amortyzatory/3912/3.

Jak zabrać się za wymianę amortyzatorów?

  • Podnieś tył lub przód samochodu za pomocą lewarka i upewnij się, że stoi on stabilnie;
  • zdejmij koło i podnieś oś tak, aby zmniejszyć nacisk na amortyzator;
  • usuń górne i dolne śruby amortyzatora VW, a następnie jego mocowanie;
  • wyjmij amortyzator i zamontuj nowy;
  • zawsze używaj nowych śrub i nakrętek, które powinny być sprzedawane w zestawie razem z amortyzatorem.

Pamiętaj, że wymiana przedniego amortyzatora będzie trudniejsza niż tylnego. Jeśli nie masz wystarczająco dużo doświadczenia, rozważ zlecenie naprawy mechanikowi, a sam zamów niezbędne części na https://garbus.pl/.

Może Cię również zainteresować artykuł o naprawie zabytkowego Volkswagena.

Tematy, które mogą Cię zainteresować

ŠKODA Enyaq RS iV ustanawia dwa rekordy GUINNESS WORLD RECORDS™ w drifcie na lodzie

ŠKODA ustanowiła dwa oficjalne rekordy świata w drifcie na lodzie elektrycznym SUV-em Enyaq RS iV.

0

Dobry mechanik samochodowy – jak wybrać specjalistę w swojej okolicy?

Szukając dobrego mechanika samochodowego w Nowym Sączu, należy wziąć pod uwagę kilka czynników, ponieważ sprawdzony

0

Dołącz do dyskusji na ten temat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

icon

Ford Focus Mk3 – jaki silnik wybrać?

Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.

0

Ford Kuga II – jaki silnik wybrać?

Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto

0

Nowy taryfikator 2021 – uwaga na wysokie kwoty mandatów w 2021 roku!

Brawura na drodze będzie karana bardziej srogo niż do tej pory. W Polsce przez wiele

5

Ford Focus Mk2 – jaki silnik wybrać?

Wybór odpowiedniego silnika to bardzo ważna sprawa. Dowiedz się więcej n temat silników diesla i

0

Ford Mondeo mk5 – dane techniczne, silniki, wersje wyposażenia, opinie kierowców

Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu

0

Ford Mondeo mk4 – jaki silnik wybrać?

Wybór odpowiedniego silnika podczas zakupu samochodu to nie jest prosta decyzja. Warto dokładnie zapoznać się

0