Czy wiesz jak poprawnie ładować akumulator?

0

172

Rozładowany akumulator jest zmorą wielu kierowców. okazuje się, że na rozładowanie akumulatora może mieć wpływ kilka aspektów. Mogą to być silne mrozy, pozostawienie na długi czas włączonych reflektorów, radia, czy innych urządzeń, które korzystają z zasilania elektrycznego w pojeździe. Jak poprawnie ładować akumulator? O czym warto wiedzieć? Jakie kwestie są najważniejsze? 

Przydatne narzędzia

Im bardziej zaawansowany elektronicznie pojazd, tym większe ryzyko rozładowania się akumulatora w nocy. Jeśli rano nie możemy odpalić auta, to znak, że doszło do rozładowania baterii w akumulatorze. Może to dotyczyć osób, które korzystają z auta na krótkich trasach lub sporadycznie. W tym wypadku zewnętrzne źródło zasilania baterii jest na wagę złota. Pamiętajmy o tym, że nieodpowiednie korzystanie ze źródła może doprowadzić do problemów, a nawet do wybuchu akumulatora. Oczywiście na samym początku musimy odkręcić akumulator. Przydadzą nam się komplety narzędzi, takie jak klucze nasadowe. Ładowanie natomiast wykonamy za pomocą nowoczesnego prostownika. 

Jak ładować akumulator?

Warto zauważyć, że akumulator możemy ładować poza autem lub w aucie. Jeżeli zależy nam na ładowaniu w domu, musimy odłączyć akumulator od instalacji elektrycznej. Brudny sprzęt powinniśmy dokładnie wyczyścić. Niekiedy konieczne jest też uzupełnienie poziomu elektrolitu. Przyda nam się woda dejonizowana lub destylowana. Nalejmy tyle wody, aby zakryć ołowiane płytki, znajdujące się w środku akumulatora. Następny etap to podłączenie prostownika do zacisków akumulatora, za pomocą krokodylków. Nie możemy pomijać kolejności podłączania zacisków akumulatora do zacisków prostownika. Zacisk prostownika z plusem łączymy z biegunem akumulatora o tym samym oznaczeniu. To samo dotyczy ujemnego zacisku. 

Kierowca ma za zadanie ustawić konkretną wartość prądu w prostowniku. W motocyklu jest to 6V, a w samochodzie 12V. Teraz czas na podłączenie prostownika do sieci elektrycznej. Ładowanie akumulatora pozostawionego w aucie wymaga zdjęcia klemu z baterii. W przeciwnym razie ładowanie będzie dłuższe, gdyż cały czas dochodzi do pobierania z akumulatora prądu do urządzeń elektronicznych. 

O czym warto wiedzieć?

Faktem jest, że czas ładowana akumulatora może potrwać od kilku do kilkunastu godzin. Nie możemy pomijać kontrolowania temperatury w trakcie ładowania. Nie może być ona wyższa niż 45 stopni Celsjusza. W akumulatorach kwasowych, natężenie prądu nie powinno przekraczać ok. 10% pojemności sprzętu. Po zakończeniu czynności, warto poczekać do 20 minut, zanim odłączymy przewody.  To pozwoli rozproszyć gazy, które są wydzielane w trakcie zasilania. Dzięki temu użytkownik uniknie strzelania podczas odpinania przewodów. 

Jak sprawdzic akumulator przed zima

W akumulatorach starszego typu musimy pamiętać o kilku kwestiach. Przed rozpoczęciem ładowania, odkręćmy korki otworów odgazowania systemu lub centralnego odgazowania. Ma to na celu zapobiegać gromadzeniu się niebezpiecznego gazu pod korkami. W nowszych akumulatorach nie trzeba o tym pamiętać, gdyż posiadają one systemy odpowietrzania. Podczas ładowania akumulatora samochodowego istotne jest zachowanie ostrożności. Nie stosujmy większego prądu, niż jedna dziesiąta pojemności akumulatora. Większy prąd w tym wypadku przekłada się na ryzyko przeładowania baterii, co trzeba mieć na uwadze. Nie bez znaczenia jest to, że przekroczenie 2,4 V napięcia wpływa na zagrożenie eksplozją. Posiadacze nowoczesnych aut mogą liczyć na bezobsługowe  akumulatory, do których nie trzeba niczego dolewać. Z kolei do aut z systemami start/stop stosowane są akumulatory AGM. odznaczają się bardzo dużą odpornością na gwałtowne ładowania i rozładowanie. Zakup prostownika wymaga dobrania funkcjonalnego sprzętu, który będzie ładował różne typy akumulatorów. Nie zapominajmy o tym, czy dany prostownik da radę ładować akumulator przy głębokim rozładowaniu. Nie należy odpinać akumulatora od prostownika w czasie ładowania. To może doprowadzić do rozkodowania systemów w aucie i konieczności odbycia wizyty w serwisie na lawecie. 

W samochodzie akumulator jest źródłem energii elektrycznej prądu stałego. Nie wytwarza on energii, lecz przechowuje ją w postaci energii chemicznej. Służy głównie do zasilania urządzeń elektrycznych wtedy, gdy silnik jest wyłączony. Energia elektryczna akumulatora, zużyta np. podczas postoju pojazdu, jest uzupełniana przez alternator podczas jazdy. Typowy akumulator w aucie jest zestawem zamkniętych ogniw. W dwóch ogniwach skrajnych znajdują się biegunowe końcówki, które pozwalają podłączyć akumulator z obwodem elektrycznym samochodu. 

Tematy, które mogą Cię zainteresować

Q Service Castrol – postaw na sprawdzone warsztaty!

Jak większość kierowców chcemy, by nasz samochód był sprawny przez długi czas. Musimy więc o

0

16

Organizacja transportu ciężarowego do Norwegii i Szwecji – wszystko co musisz o tym wiedzieć!

Organizacja transportu ciężarowego wymaga dobrej logistyki, dlatego warto powierzyć to zadanie profesjonalnej firmie. Zadba ona

0

24

Dołącz do dyskusji na ten temat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

icon

Nowy taryfikator 2021 – uwaga na wysokie kwoty mandatów w 2021 roku!

Brawura na drodze będzie karana bardziej srogo niż do tej pory. W Polsce przez wiele

5

22909

Ford Focus Mk3 – jaki silnik wybrać?

Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.

0

17842

Ford Kuga II – jaki silnik wybrać?

Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto

0

16664

Ford Focus Mk2 – jaki silnik wybrać?

Wybór odpowiedniego silnika to bardzo ważna sprawa. Dowiedz się więcej n temat silników diesla i

0

11012

Ford Mondeo mk4 – jaki silnik wybrać?

Wybór odpowiedniego silnika podczas zakupu samochodu to nie jest prosta decyzja. Warto dokładnie zapoznać się

0

10478

Ford Mondeo mk5 – dane techniczne, silniki, wersje wyposażenia, opinie kierowców

Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu

0

8789