Opla Insignia po raz pierwszy zaprezentowano w 2008 roku podczas londyńskich targów motoryzacyjnych. Tego samego roku ruszyła jego produkcja. Trzy lata później auto przeszło gruntowny lifting, a w 2016 roku odbyła się prezentacja jego drugiej generacji.
Poznaj dane techniczne pojazdu, jego dostępne wersje oraz oferowane jednostki napędowe. Sprawdź także opinie kierowców – głos użytkowników może być cennym źródłem wiedzy o modelu oraz wskazówką podczas podejmowania decyzji o zakupie auta.
Opel Insignia I – dane techniczne
Opel Insignia I to samochód osobowy należący do segmentu D, produkowany od 2008 roku. Jego pierwszą generację zastąpiła druga w 2017 roku.
Auto dostępne jest w trzech wersjach nadwoziowych – jako czterodrzwiowy sedan, pięciodrzwiowy liftback oraz pięciodrzwiowe kombi. Oferowane jest z napędem przednim lub napędem na wszystkie koła, z 6-biegową skrzynią manualną, 5-biegową skrzynią półautomatyczną oraz 6-biegową skrzynią automatyczną.
Pod jego maską pracuje jeden z silników benzynowych lub wysokoprężnych. Gama jednostek napędowych jest przy tym dość szeroka. Warto również wiedzieć, że ulegała ona wielu zmianom podczas całego okresu produkcji pierwszej generacji modelu, podczas którego niektóre z motorów zupełnie znikały z oferty. Inne były z kolei poddawane modyfikacjom, np. w 2011 roku 2.0 Turbo w Oplu Insignia I zyskał większą moc itp.
Auto z nadwoziem sedan i liftback mierzy 4830 mm długości, 1856 mm szerokości oraz 1498 mm wysokości. Wymiary wersji kombi to z kolei: 4908 mm długości, 1856 mm szerokości oraz 1520 mm wysokości. Pojemność bagażnika w sedanie wynosi 500 litrów, w liftbacku to 530-1470 litrów, a w kombi to 540-1530 litrów.
Opel Insignia I – dostępne wersje
Opel Insignia pierwszej generacji oferowany był w kilku wersjach wyposażeniowych, są to: Insignia, Edition, Executive, Cosmo, Sport, Country Tourer, OPC. Ponadto dostępna była limitowana wersja OPC oraz wersja specjalna Active.
W standardowym wariancie wyposażenia można było liczyć m.in. na: ABS, ESP, sześć poduszek powietrznych, klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, uchwyty ISOFIX, centralny zamek
z pilotem, elektryczną regulację wysokości fotela kierowcy.
Bardziej rozbudowane wersje wyposażeniowe zapewniają m.in. dwustrefową klimatyzację, kurtyny powietrzne, skórzaną tapicerkę, tempomat, czujniki deszczu, skórzaną kierownicę, zestaw głośnomówiący Bluetooth, nawigację satelitarną, czujniki parkowania, światła przeciwmgielne.
Opel Insignia I – silniki
Paleta jednostek napędowych Opla Insignia pierwszej generacji obejmuje silniki benzynowe oraz silniki wysokoprężne.
Listę tych pierwszych otwiera motor 1.4 Turbo o mocy 140 KM. Zaraz za nim znajduje się 1,6-litrowy silnik wolnossący generujący moc 115 KM. Szczególnie polecany jest jednak 1.6 Turbo – Opel Insignia napędzany tym silnikiem z pewnością nie zawiedzie kierowcy oczekującego satysfakcjonujących osiągów. Jego moc maksymalna to 180 KM.
Auto oferowane było również z silnikiem 1.8 o mocy 140 KM, a także z 2-litrową jednostką – 2.0 Turbo w Oplu Insignia generuje moc 220 KM lub 250 KM (od 2011 roku). Ponadto model mógł być wyposażony w motor 2.8 Turbo o mocy 260 KM lub 325 KM (tylko w Oplu Insignia OPC).
Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, to ich lista rozpoczyna się od 1.6 CDTI o mocy 120 KM lub 136 KM. Mocniejsze jednostki to 2-litrowe turbodiesle o mocach: 110 KM, 130 KM, 140 KM, 160 KM, 163 KM, 170 KM. Dostępna jest także jednostka wyposażona
w dwie turbosprężarki – 2.0 CTDi BiTurbo generuje moc 195 KM i osiąga maksymalną prędkość równą 230 km/h.
Opel Insignia I – opinie kierowców
W momencie swojego debiutu Opel Insignia z całą pewnością zachwycił wielu kierowców swoim wyglądem. Trzeba zresztą przyznać, że stylistyka auta wyróżniała się na tle konkurentów. Nie ulega również wątpliwości, że w porównaniu do Vectry, czyli swojego poprzednika, którego Insignia zastąpiła, jej design był nowoczesny i bardzo ciekawy.
Auto cenione jest ponadto za przestronną i wygodną kabinę, która zapewnia komfort jazdy wszystkim podróżującym, również osobom wysokiego wzrostu. Na uwagę zasługują także dobrej jakości materiały wykończeniowe i ich montaż.
Nie wszyscy kierowcy byli zachwyceni oferowanymi jednostkami napędowymi, choć ich wybór jest dość szeroki. Wprawdzie są to silniki raczej bezawaryjne, ale trudno mówić w tym przypadku o szczególnej dynamice jazdy.
Użytkownicy najczęściej polecają silniki 1.8 Turbo oraz 1.6 Turbo – Opel Insignia
z jednym z tych motorów jest zdolny do całkiem przyzwoitych osiągów, poza tym silnik nie powinien sprawiać większych problemów, jest również dość oszczędny. Podobnie rzecz wygląda z 2-litrowym silnikiem o mocy 220 KM.
Samochód nie jest również wolny od wad. Często mówi się o awariach przekładni kierowniczej, problemach z zawieszeniem i elektroniką. Nierzadko narzekano także na niezbyt trwały lakier. Auta z dieslem często miewają zaś kłopoty z filtrem cząstek stałych oraz oprogramowaniem.
Zdjęcie główne: By order_242 from Chile – Opel Insignia 2.0 Turbo 2013, CC BY-SA 2.0, Link