Rajdowiec kontra zwykły kierowca. Czy technologia robi różnicę?

Kierowca rajdowy, Miko Marczyk, podjął wyzwanie Škody i zmierzył się z nowoczesnym samochodem wyposażonym w zaawansowane technologie, podczas gdy sam miał do dyspozycji auto pierwszej generacji oraz swoje umiejętności i imponujący refleks. Jak najmłodszy w historii rajdowy mistrz Polski wypadł na torze w porównaniu z kierowcą bez rajdowego doświadczenia? Przekonaj się oglądając film z testów na kanale YouTube Škoda Polska.

Škoda postanowiła pokazać, jak systemy bezpieczeństwa wpływają na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Pełny innowacyjnych technologii model Octavia nowej generacji został oddany w ręce zwykłego kierowcy, którego poproszono o sprawdzenie jego możliwości w codziennych sytuacjach. Te same zadania postawione zostały przed Miko Marczykiem. Kierowca rajdowy musiał je jednak wykonać w Škodzie Octavia pierwszej generacji, pozbawionej współczesnych systemów asystujących.

Rajdowiec kontra zwykly kierowca. Czy technologia robi roznice

Nierozważny przechodzień

Pierwsze zadanie dotyczyło niebezpiecznej, a także niezwykle częstej, sytuacji z pieszym uczestnikiem ruchu. Niespodziewanie pojawiający się na drodze fantom zaskoczył obu kierowców. Choć auta z sukcesem zatrzymały się przed przeszkodą, nowa Škoda Octavia, wyposażona w system Front Assist, okazała się bardziej skuteczna. System ostrzegł kierowcę o możliwej kolizji, dzięki czemu samochód zatrzymał się w większej odległości od fantomu.

System Rear Traffic

Kłopotliwy wyjazd z parkingu

Drugie zadanie dotyczyło wyjazdu tyłem z ciasnego miejsca na ruchliwym parkingu. Nowe technologie okazały się pomocne także w tym przypadku – wyjazd najnowszą Škodą Octavia okazał się dużo płynniejszy, bezpieczniejszy i zdecydowanie bardziej komfortowy. Model wyposażony jest w: szerokokątną kamerę cofania, czujniki oraz system Rear Traffic Alert, który wykrywa pojazdy zbliżające się z tyłu lub z boku. Jeśli zajdzie taka potrzeba, system zatrzyma pojazd.

System Side assist

Niebezpieczne martwe pole

Ostatni test przeprowadzono na torze z pomocą kolarzy, którzy mieli za zadanie jechać w niewielkiej odległości od aut. W trakcie jazdy Škodą Octavia pierwszej generacji rowerzyści znikali w martwym polu lusterek. Choć były to krótkie momenty, należy pamiętać, że już ułamek sekundy może doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji. Problemu tego nie doświadczył kierowca prowadzący nową Škodę, która wyposażona jest w system Side Assist. Jeśli jakiś obiekt znajdzie się w obszarze martwego pola, technologia informuje o tym kierowcę. System monitoruje przestrzeń aż do 70 metrów za pojazdem!

Technologie w nowej skodzie

Technologie dla ciebie. Bezpieczeństwo dla wszystkich

Przeprowadzone przez Škodę testy jednoznacznie pokazały, że nowe technologie stosowane w motoryzacji mają szczególne znaczenie, a rozwiązania wykorzystywane przez markę realnie wspierają kierowców i chronią wszystkich uczestników ruchu. Systemy asystujące bardzo docenił zarówno kierowca nowej Škody, który miał z nimi do czynienia po raz pierwszy, jak i doświadczony rajdowiec Miko Marczyk.

– Kluczowe i najważniejsze w nowej technologii jest bezpieczeństwo. O ile wyhamowałem przed pieszym, który nagle się pojawił, o tyle wymagało to ode mnie naprawdę maksymalnego skupienia, świetnego czasu reakcji, a nie zawsze na drodze jestem w stanie takie skupienie utrzymać. Cieszę się, że na co dzień używam nowoczesnego samochodu – podsumowuje Miko.

Najnowsze

Gorące tematy

7 kwietnia 2021
Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu szybko zdobyła popularność i rzeszę fanów. Dowiedz się więcej na temat tego modelu z naszego artykułu.
22 marca 2021
Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.
25 marca 2021
Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto zapoznać się z gamą silników, spośród której możecie wybierać decydując się na zakup Forda Kuga II.
9 kwietnia 2021
Ford Fiesta siódmej generacji trafił do sprzedaży w 2008 roku. W porównaniu do poprzednich wersji Fiesta zyskała w szczególności na wyglądzie. Rozważasz Zakup? Dowiedz się więcej na temat Forda Fiesty Mk7.