Samochody elektryczne ŠKODY – wszystko, co powinieneś o nich wiedzieć
0
0
Jeśli zastanawiasz się nad kupnem samochodu elektrycznego, możesz mieć wiele pytań dotyczących e-mobilności. Przemieszczanie się takim pojazdem to zupełnie nowe wrażenia. Co wyróżnia e-mobilność? Jak dbać o elektryczne auto? Eksperci ŠKODY przygotowali zbiór najważniejszych informacji i wskazówek w tym zakresie.
Samochód jest aktywowany jedynie za naciśnięciem pedału hamulca, o czym informuje komunikat wyświetlany na cyfrowym zestawie wskaźników. Następnie wystarczy tylko wybrać kierunek jazdy i ruszyć w drogę. Podobnie z wyłączeniem auta – wystarczy wysiąść, a samochód sam się dezaktywuje.
Nie, jedyne co pozostaje kierowcy, to wybrać kierunek jazdy do przodu lub do tyłu. Silnik elektryczny działa w szerokim zakresie obrotów bez konieczności zmiany biegu, a maksymalny moment obrotowy jest dostępny od samego początku.
Na zasięg samochodu wpływa wiele czynników, w tym styl jazdy, prędkość oraz temperatura na zewnątrz i wewnątrz auta. Co ważne, poprawia się on z każdą nową generacją samochodów elektrycznych. ŠKODA ENYAQ iV zapewnia zasięg nawet ponad 540 km. Najlepiej jest regularnie ładować auto w domu przez noc lub w pracy w ciągu dnia. W przypadku dłuższych podróży warto wcześniej sprawdzić, gdzie na trasie znajdują się stacje ładowania, aby choć częściowo naładować akumulator.
Istnieją dwie metody ładowania: prądem przemiennym i stałym. Ładowanie prądem przemiennym jest wolniejsze. Gniazda 230 V lub 400 V w sieci domowej dostarczają prąd przemienny, który pojazd musi przetworzyć na stały. Ładowanie jest procesem nieliniowym – na stacjach szybkiego ładowania ładowanie akumulatora wysokonapięciowego od 5% do 80% pojemności trwa nawet zaledwie 36 minut, ale pozostałe 20% może trwać mniej więcej drugie tyle.
Szeroka sieć stacji ładowania w całej Europie może być wykorzystywana do ładowania aut elektrycznych pod warunkiem, że ładowarka posiada złącze odpowiednie dla pojazdów ŠKODA. Istnieje kilka rodzajów złączy, ale kierowcy ŠKODY nie muszą się martwić, że nie będą mogli podłączyć swojego auta. W Europie standardem dla szybkiego ładowania prądem stałym jest złącze o nazwie CCS – Combined Charging System. CCS to rozbudowany wariant popularnego gniazda Mennekes (Type 2), służącego do ładowania prądem przemiennym oraz znajdującego się zarówno w domowych wallboxach, jak i w kablu dostarczanym wraz z samochodem, który można podłączyć do gniazdek dwufazowych 230 V i trójfazowych 400 V.
Wallbox to naścienna ładowarka zasilana prądem zmiennym. Wallbox ŠKODA iV Charger jest dostępny w trzech wariantach.
Najpierw trzeba założyć konto w aplikacji Powerpass ŠKODY. Następnie można korzystać z usług ładowania publicznego większości z europejskich dostawców.
Z kartą Powerpass można ładować auto praktycznie wszędzie, a dane dotyczące ładowania i płatności znajdują się w jednej aplikacji. System daje również dostęp do sieci szybkiego ładowania IONITY. W pojazdach serii ENYAQ iV z aktualnym oprogramowaniem ME3, dzięki nowej funkcji Plug&Charge, można wygodnie zainicjować ładowanie w kompatybilnych stacjach ładowania poprzez podłączenie kabla. Identyfikacja pojazdu na stacji odbywa się całkowicie automatycznie. W tę funkcję wyposażone będą wszystkie nowe modele ŠKODY oparte na modułowej platformie pojazdów elektrycznych (MEB).
Auta elektryczne wykorzystują rekuperację, czyli hamowanie silnikiem, które doładowuje akumulator. ŠKODA ENYAQ iV pozwala wybrać jeden z trzech poziomów intensywności rekuperacji za pomocą łopatek pod kierownicą. Najmocniejszy poziom można wybrać także wprowadzając samochód w tryb B. W trybie automatycznym auto samo zajmuje się ustawieniami. Przy najmocniejszym poziomie hamowanie jest tak skuteczne, że następuje zaraz po zwolnieniu pedału gazu. Dzięki temu można wygodnie prowadzić samochód, używając tylko jednego pedału. Rekuperacja pomaga znacznie zwiększyć zasięg auta.
Wpływ na żywotność ma wiele czynników – w szczególności styl jazdy, pielęgnacja samochodu i przestrzeganie zalecanych harmonogramów konserwacji. Gwarantowana żywotność akumulatorów w ŠKODZIE wynosi osiem lat lub 160 000 kilometrów. W przypadku modeli ENYAQ iV i ENYAQ Coupé iV, producent gwarantuje, że w tym czasie pojemność akumulatora nie spadnie poniżej 70% pierwotnego poziomu.
Rekomenduje się, aby model ENYAQ iV serwisować co dwa lata. Ten przedział czasowy obowiązuje w większości krajów, ale w niektórych regionach przepisy mogą się różnić.
Pomimo wyzwań dla całej branży motoryzacyjnej w 2022 roku, Škoda udowodniła swoją odporność, dostarczając klientom
0
Prawo jazdy pozwala nie tylko na możliwość prowadzenia auta, ale także na jazdę quadem. To
0
Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.
0
Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto
0
Brawura na drodze będzie karana bardziej srogo niż do tej pory. W Polsce przez wiele
5
Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu
0
Wybór odpowiedniego silnika to bardzo ważna sprawa. Dowiedz się więcej n temat silników diesla i
0
Wybór odpowiedniego silnika podczas zakupu samochodu to nie jest prosta decyzja. Warto dokładnie zapoznać się
0