Skoda Fabia 1 – dane techniczne, dostępne wersje, awarie i problemy

Model zadebiutował w 1999 roku na frankfurckich targach motoryzacyjnych jako następca Skody Felicii. Jego pierwsza generacja wprawdzie nie zachwycała stylistyką, ale szybko zdobyła sławę i serca wielu kierowców. To do dziś zresztą bardzo popularne auto.

Sprawdź dane techniczne pojazdu, dostępne wersje i wymiary Skody Fabii 1. Zobacz, z jakimi awariami i problemami musisz się liczyć, jeśli zdecydujesz się na zakup modelu.

Skoda Fabia 1 – dane techniczne

Skoda Fabia to samochód osobowy należący do segmentu B, produkowany od 1999 roku. Auto zostało zbudowane na płycie podłogowej Volkswagena A04, wykorzystanej również w Seacie Ibizie oraz Volkswagenie Polo.

Początkowo dostępne było wyłącznie z nadwoziem hatchback. Skoda Fabia 1 w wersji kombi pojawiła się natomiast rok później. W 2001 roku zaprezentowano model w wariancie sedan. W 2004 roku samochód przeszedł facelifting.

Pod jego maską pracował silnik benzynowy lub wysokoprężny. Wszystkie wersje dostępne były wyłącznie z napędem przednim. Samochód oferowany był z 4-biegową skrzynią automatyczną lub 5-biegową i 6-biegową skrzynią manualną.

Gamę jednostek benzynowych otwiera napęd 1.0 o mocy 50 KM, zaraz za nim znajdują się silniki 1.2 o mocy 54-64 KM. Nieco mocniejsze jednostki 1.4 generują moc 60 KM, 68 KM, 75 KM, 80 KM oraz 101 KM. Najmocniejsze dwulitrowe silniki mogą pochwalić się natomiast mocą 120 KM lub 116 KM.

Skoda Fabia oferowana była ponadto z silnikiem wysokoprężnym. Wśród diesli dostępne były następujące jednostki: 1.4 (69 KM, 75 KM, 80 KM) oraz 1.9 (64 KM, 101 KM, 131 KM).

Skoda Fabia 1 – dostępne wersje

Skoda Fabia pierwszej generacji dostępna była jako czterodrzwiowy sedan, pięciodrzwiowy hatchback oraz pięciodrzwiowe kombi.

Jeśli chodzi o wymiary Skody Fabii 1, to w wersji hatchback były następujące: 3960 mm długości (po liftingu 3970 mm), 1646 mm szerokości oraz 1451 wysokości (po liftingu 1436 mm). Auto z nadwoziem sedan mierzyło zaś 4222 mm długości (po liftingu 4232 mm), 1646 mm szerokości oraz 1449 mm wysokości (po liftingu 1452 mm).  Skoda Fabia 1 kombi miała takie same wymiary.

Bagażnik w wersji hatchback miał pojemność 260 litrów (powiększaną do 1015 litrów), w wersji sedan to 438 litrów (powiększaną do 790 litrów), natomiast w aucie z nadwoziem kombi można było liczyć na bagażnik mieszczący 425-1225 litrów.

Skoda Fabia 1 – jaki silnik wybrać?

Gama jednostek napędowych w Skodzie Fabii pierwszej generacji była dość szeroka. Spośród silników benzynowych najczęściej poleca się przy tym motor 1.4 o mocy 101 KM, który może pochwalić się całkiem niezłymi osiągami oraz dość niskim zużyciem paliwa.

Niezbyt pozytywnymi opiniami cieszy się natomiast silnik 1.o (50 KM) – to zresztą dość rzadko spotykana dziś jednostka, która napędzała model w początkowych latach produkcji. Podobnie wątpliwą sławę zdobyły również jednostki benzynowe 1.2. Jeśli zaś chodzi o mocniejsze napędy 2.0, to w ich przypadku podkreśla się zwykle dość wysokie spalanie, co oczywiście nie należy do ich zalet.

Wśród silników wysokoprężnych najbardziej chwaloną przez użytkowników jednostką jest napęd 1.9 o mocy 101 KM. Motor ten gwarantuje niezłą dynamikę, osiągi, jest przy tym dość oszczędny.

Pozostałe 1,9-litrowe silniki uważa się zwykle za zbyt słabe, choć uchodzą jednocześnie za mało awaryjne i niezawodne.

Skoda Fabia 1 – awarie i problemy

Skoda Fabia uchodzi najczęściej za auto bardzo trwałe, choć niewolne od awarii. Warto jednak podkreślić, że występujące w modelu usterki i kłopoty nie są zwykle poważne.

Użytkownicy skarżą się dość często na korozję – występującą najczęściej na tylnej klapie bagażnika. Podobno wiele do życzenia pozostawia również lakier, który jest zbyt delikatny i mało odporny na zarysowania. Warto zwrócić też uwagę na uszczelki drzwi, które bardzo często okazują się nieszczelne. Kierowcy wspominali także o awarii światła stop oraz kłopotach z układem wentylacji.

Nieco problemów przysporzyć może również zawieszenie oraz układ hamulcowy. Pocieszające jest to, że konieczne niekiedy naprawy nie generują zbyt wysokich kosztów, a części zamienne są łatwo dostępne i niezbyt drogie.

Silniki są za to prostymi i stabilnymi konstrukcjami, które nie powinny sprawiać większych kłopotów. Można się niekiedy spotkać ze skrzypieniem skrzyni biegów. Warto również zadbać o regularne wymiany oleju. W aucie z silnikiem wysokoprężnym może dojść do awarii pompowtryskiwacza. Za dużą zaletę diesli w Skodzie Fabii uznaje się natomiast brak filtra cząstek stałych.

Skoda Fabia 1 – opinie

Skoda Fabia to samochód niedrogi, funkcjonalny i trwały – stąd też cieszy się zwykle dobrymi opiniami. Auto prowadzi się zresztą niemal doskonale, nie można narzekać na dynamikę jazdy oraz precyzję układu kierowniczego. Często chwali się również jego przestronne i wygodne wnętrze – wymiary Skody Fabii 1 mówią zresztą same za siebie.

Podczas podejmowania decyzji o zakupie nie bez znaczenia pozostają ceny aut, a te na rynku wtórnym są naprawdę korzystne – warto jednak dokładnie sprawdzić stan techniczny wybranego pojazdu, ponieważ wiele z dostępnych egzemplarzy jest dość mocno wyeksploatowanych.

Niewątpliwą zaletą tego modelu – prócz niskiej ceny nabycia – są również niezbyt wysokie koszty eksploatacji. Posiadanie i używanie Skody Fabii nie powinno więc szczególnie nadszarpnąć portfelem właściciela, choć liczyć się trzeba z kosztami napraw. Wizyty u mechanika, choć nie są zwykle horrendalnie kosztowne, to mogą jednak zdarzyć się dość często.

Stylistyka auta wprawdzie nie należy do szczególnie wyszukanych czy oryginalnych, ale samochód ceniony jest głównie za walory użytkowe. Często wybierany jest jako auto rodzinne – w tej roli najlepiej sprawdza się kombi. Skoda Fabia 1 ogólnie jednak uchodzi za model niezwykle funkcjonalny, który spełni oczekiwania niejednego kierowcy.

Najnowsze

Gorące tematy

7 kwietnia 2021
Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu szybko zdobyła popularność i rzeszę fanów. Dowiedz się więcej na temat tego modelu z naszego artykułu.
22 marca 2021
Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.
25 marca 2021
Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto zapoznać się z gamą silników, spośród której możecie wybierać decydując się na zakup Forda Kuga II.
9 kwietnia 2021
Ford Fiesta siódmej generacji trafił do sprzedaży w 2008 roku. W porównaniu do poprzednich wersji Fiesta zyskała w szczególności na wyglądzie. Rozważasz Zakup? Dowiedz się więcej na temat Forda Fiesty Mk7.