Model zadebiutował w 1996 roku. Jego konstrukcja oparta była na płycie podłogowej Volkswagena Golfa A4. Szybko zdobył popularność i serca kierowców, a swego czasu bił nawet rekordy sprzedaży. Osiem lat później zaprezentowano jego drugą generację.
Skoda Octavia 1 nie zachwycała być może wyjątkowym designem, ale posiadała inne rozliczne zalety, które skłaniały wielu kierowców do podjęcia decyzji o kupnie auta. Samochód, choć powoli odchodzi do przeszłości, jest wciąż obecny na rynku wtórnym i dalej kupuje się go jako auto rodzinne – a trzeba przyznać, że w tej roli sprawdza się znakomicie.
Sprawdź silniki i wymiary Skody Octavii 1, ceny auta oraz opinie jego użytkowników.
Skoda Octavia 1 – dane techniczne
Skoda Octavia to samochód osobowy należący do segmentu C. Produkowany jest od 1996 roku, czwarta generacja modelu zaprezentowana została w 2019 roku. Początkowo auto oferowane było wyłącznie z nadwoziem liftback, do którego wkrótce dołączyło kombi. W 2000 roku zaprezentowano również Skodę Octavię 1 RS.
Samochód dostępny jest z napędem przednim lub napędem na wszystkie koła, z 6-biegową skrzynią manualną lub 6-biegową i 7-biegową skrzynią DSG (dwusprzęgłową).
Pod maską Skody Octavii pierwszej generacji pracuje silnik benzynowy lub wysokoprężny. Wybór jednostek napędowych jest przy tym bardzo szeroki. Listę silników benzynowych otwiera motor 1.4 o mocy 60 KM lub 75 KM.
Zaraz za nim znajduje się silnik o 1.6 o mocy 75 KM, 101 KM lub 102 KM, a potem napęd 1.8 o mocy 125 KM. Ten ostatni występuję również jako 1.8 Turbo i generuje moc 150 KM lub 180 KM. Poza tym oferowano jeszcze motor 2.0 (115 KM).
Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne to dostępny był silnik 1.9 TDI o różnych poziomach mocy: 68 KM, 90 KM, 101 KM, 110 KM oraz 131 KM.
Skoda Octavia 1 – dostępne wersje
Model debiutujący pod koniec 1996 roku dostępny był jako pięciodrzwiowy liftback. Wymiary Skody Octavii 1 były wówczas następujące: 4511 mm długości, 1730 mm szerokości oraz 1430 mm wysokości. Pojemność bagażnika wynosiła zaś 528 litrów, którą można było powiększyć do 1330 litrów. Po liftingu w 2000 roku parametry te uległy nieznacznej zmianie (4507 mm długości, 1731 mm szerokości i 1431 mm wysokości).
W 1997 roku zaprezentowano Skodę Octavię 1 kombi. Auto mierzyło 4511 mm długości (po liftingu 4513 mm), 1731 szerokości oraz 1448 mm wysokości (po liftingu 1457 mm). Pojemność bagażnika tej wersji wynosiła 548 litrów (powiększana do 1512 litrów).
Przy okazji liftingu w 2000 roku zadebiutowała z kolei odmiana sportowa modelu – Skoda Octavia 1 RS. Auto napędzał silnik 1.8 20V Turbo, dostępne było z napędem na obie osie.
Jeśli chodzi o wersje wyposażeniowe, to początkowo dostępne były trzy podstawowe warianty (LX, GLX oraz SLX) oraz odmiany specjalne (Laurin&Klement oraz WRC).
Po liftingu listę wersji wyposażenia tworzyły z kolei: Classic, Ambiente, Elegance, Laurin&Klement, Tour oraz RS.
Skoda Octavia 1 – cena
Skoda Octavia 1 jest autem stosunkowo tanim. Nie ma się zresztą czemu dziwić, pierwsza generacja tego modelu produkowana była w latach 1996-2004. Dziś więc jest to dość stary samochód, który można kupić za kilkanaście lub nawet kilka tysięcy złotych. Ofert jego sprzedaży jest przy tym z biegiem czasu coraz mniej.
Egzemplarze z 1999 roku dostępne są obecnie już za około 4000 złotych, choć zdarzają się również niższe ceny. Za nowsze wersje trzeba zapłacić około 5000 złotych. Z uwagi na długą obecność auta na rynku warto dokładnie sprawdzić jego stan techniczny przed podjęciem decyzji o zakupie.
Skoda Octavia 1 – opinie
Skoda Octavia to auto, które wciąż kupowane jest chętnie i często. Kierowcy cenią model za wyjątkową trwałość, niezawodność i godne uwagi właściwości jezdne. Samochód prowadzi się naprawdę dobrze, co potwierdzają liczne opinie użytkowników.
Nie bez znaczenia pozostaje w tym kontekście również jego przystępna cena. Łatwo dostępne i niedrogie części zamienne to zaś kolejny nierzadko powtarzany argument przemawiający za kupnem pierwszej generacji modelu.
Sporym atutem jest także niskie spalanie, a także bardzo pojemny bagażnik – ten zadowala użytkowników zarówno Skody Octavii 1 kombi, jak i wersji liftback. Za ogromną zaletę tej generacji uznaje się również szeroką paletę jednostek napędowych, które chwali się za niezawodność.
Wprawdzie w autach z silnikiem diesla można spodziewać się kłopotów z turbosprężarką, ale ogólnie nie jest to szczególnie awaryjny samochód. Większych problemów nie powinny sprawiać również te napędzane silnikiem benzynowym – ich praktycznie jedyną bolączką jest spory apetyt na olej.
Nierzadko spotkać się można z głosami krytyki dotyczącymi wyglądu Skody Octavii, który zwykle ocenia się jako zachowawczy, a nawet nudny. Niemniej jednak funkcjonalność auta stawiana jest zazwyczaj na pierwszym miejscu.