Kolizja drogowa to dla wielu z nas sytuacja, która na dobre zepsuje nawet najlepiej zapowiadający się dzień. Bez względu na to, czy jesteśmy winnymi spowodowania kolizji, czy jedynie osobami, które w kolizji uczestniczyły jako pokrzywdzony, zdarzenie takie powoduje stres, wzmaga nieporozumienia i niepewność. Warto jednak pamiętać, że codziennie na polskich drogach dochodzi do setek kolizji i nie jesteśmy w stanie się przed nimi uchronić. Co jednak zrobić bezpośrednio po zdarzeniu i jak dochodzić roszczeń, gdy to nasz samochód uległ uszkodzeniu z winy innego kierującego?
Co zrobić bezpośrednio po kolizji?
Chwila kolizji samochodowej to spora dawka adrenaliny dla obu stron. W pierwszym momencie zawsze wychodzimy z założenia, że to nie nasza wina i druga osoba powinna postąpić inaczej. Następna chwila to ogromna niepewność, jak po takim bliskim spotkaniu wygląda nasze auto. Później dochodzi do porównania szkód w samochodzie naszym i pojeździe drugiej strony. Skala potencjalnych szkód jest nam znana? A zatem czas na przeprowadzenie rozmowy z kierującym. Najważniejsze to ustalenie, kto faktycznie popełnił wykroczenie lub zachował się nieodpowiednio na drodze. Jeśli nie jesteśmy w stanie dojść do porozumienia i obie strony przystają na swoim, jedynym ratunkiem będzie wezwanie policji, która po wysłuchaniu relacji zadecyduje, kto jest winny kolizji. Jeśli jednak uda nam się samodzielnie dociec skutku, w takim wypadku możemy bez obecności policji spisać oświadczenie i dokładnie opisać okoliczności kolizji.
Jak dochodzić roszczeń z tytułu kolizji drogowej?
Jedną z najważniejszych informacji, które musimy uzyskać od prowodyra kolizji, jest jego numer polisy OC. To właśnie towarzystwo ubezpieczeniowe, które sprzedało kierowcy ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, będzie wypłacało nam odszkodowanie. Na szczęście w dzisiejszych czasach zgłoszenie szkody odbywa się niezwykle szybko i wygodnie, bez konieczności wykonywania telefonów i udawania się do placówki ubezpieczyciela. Cały wniosek wypełniony na stronie internetowej ubezpieczyciela, do czego będą nam potrzebne pełne dane kierowcy.
Proces wypłaty odszkodowania
Po złożeniu odpowiedniego wniosku możemy być pewni, że w krótkim czasie ubezpieczyciel skontaktuje się z nami w celu umówienia spotkania, podczas którego rzeczoznawca wyceni szkody i zadecyduje o tym, jaka kwota odszkodowania będzie nam przekazana. Po wizycie rzeczoznawcy otrzymamy oficjalną decyzję ubezpieczyciela. Z tą możemy się zgodzić, jeśli wydaje się uzasadniona, lub nie, jeśli uważamy, że szkoda jest poważniejsza i należy nam się wyższa kwota odszkodowania. W pierwszej instancji warto zgłosić reklamację, która poskutkuje kolejnym przeanalizowaniu sprawy. Jeśli jednak ubezpieczyciel dalej będzie przystawał przy swojej decyzji, mamy możliwość sprzedaży roszczenia do profesjonalnej firmy XPRIME zajmującej się cesją szkody w zamian za wyższą kwotę, niż ta proponowana przez towarzystwo ubezpieczeniowe. To świetna alternatywa, która pozwoli nam uzyskać wyższą kwotę odszkodowania.