W zawodzie kierowcy samochodu ciężarowego regulacje obejmują nie tylko kwestie związane z samym czasem prowadzenia pojazdu, ale również z odpoczynkiem. Najistotniejszym dokumentem, jaki obowiązuje kierowców, jest tak zwany pakiet mobilności – to komplet przepisów przegłosowany w 2020 roku. Wtedy też zaczęły obowiązywać niektóre z nowych norm, a w lutym 2022 roku pojawiły się kolejne zmiany w prawie, związane z czasem pracy kierowców. Tyle w teorii – a co dokładnie oznacza pakiet mobilności dla kierowcy? Zostań z nami, aby się tego dowiedzieć.
Pakiet mobilności a funkcjonowanie na drodze
Wprowadzony w 2020 roku zbiór regulacji prawnych obowiązujących kierowców poruszających się po drogach krajów Unii Europejskiej normalizuje ich pracę w zakresie czasu jazdy i odpoczynku, delegowania kierowców oraz w aspekcie dostępności rynkowej. Jednym z najbardziej znamiennych obowiązków kierowcy, w myśl zasad opisanych w pakiecie mobilności, jest regulacja w obszarze organizacji powrotu do centrum operacyjnego. Kierowca zobowiązany jest wracać do „bazy” co cztery tygodnie, na co najmniej 45 godzin. Jeżeli natomiast w czasie pojedynczej trasy wykorzysta dwa tygodniowe skrócone odpoczynki, zobowiązany jest stawić się w centrum dowodzenia przed kolejnym regularnym, tygodniowym odpoczynkiem. Tutaj przewidziana ustawowo częstotliwość wynosi trzy tygodnie.
Na tygodniowe skrócone odpoczynki zostały nałożone obwarowania. Kierowca, który odbywa trasy międzynarodowe, ma prawo do odbycia dwóch skróconych tygodniowych odpoczynków z rzędu. Mowa jest wówczas o dwóch okresach odpoczynku po 24 godziny każdy. Jednak odpoczynek w takim wymiarze może mieć miejsce wówczas, gdy co najmniej dwa skrócone odpoczynki tygodniowe danego kierowcy rozpoczęły się poza granicą jego kraju. Kolejnym warunkiem jest odbycie dwóch tygodniowych odpoczynków regularnych i dwóch skróconych w każdych czterech tygodniach pracy. Dwa tygodniowe skrócone odpoczynki powinny ponadto nastąpić przed odpoczynkiem tygodniowym regularnym. Tutaj kierowca ma również prawo do rekompensaty za dwa poprzednie skrócenia, musi jednak udokumentować powrót i miejsce powrotu. Pod określonymi warunkami kierowca ma również prawo do przedłużenia jazdy dziennej i tygodniowej, maksymalnie o godzinę lub dwie.
Zakaz odbioru regularnych odpoczynków w kabinie?
Kierowca nie może spać w kabinie, kiedy odbywa regularny tygodniowy odpoczynek lub postój, który trwa ponad 45 godzin. Odpoczynki 45-godzinne, zgodnie z założeniami pakietu mobilności, powinny odbywać się w takim miejscu, w którym do dyspozycji będzie odpowiednie zaplecze sanitarne i sypialniane. Miejsce to powinno być przyjazne dla kierowców obu płci.