Pakiet mobilności w pigułce. Oto, co warto o nim wiedzieć

0

107

W zawodzie kierowcy samochodu ciężarowego regulacje obejmują nie tylko kwestie związane z samym czasem prowadzenia pojazdu, ale również z odpoczynkiem. Najistotniejszym dokumentem, jaki obowiązuje kierowców, jest tak zwany pakiet mobilności – to komplet przepisów przegłosowany w 2020 roku. Wtedy też zaczęły obowiązywać niektóre z nowych norm, a w lutym 2022 roku pojawiły się kolejne zmiany w prawie, związane z czasem pracy kierowców. Tyle w teorii – a co dokładnie oznacza pakiet mobilności dla kierowcy? Zostań z nami, aby się tego dowiedzieć.

Pakiet mobilności a funkcjonowanie na drodze

Wprowadzony w 2020 roku zbiór regulacji prawnych obowiązujących kierowców poruszających się po drogach krajów Unii Europejskiej normalizuje ich pracę w zakresie czasu jazdy i odpoczynku, delegowania kierowców oraz w aspekcie dostępności rynkowej. Jednym z najbardziej znamiennych obowiązków kierowcy, w myśl zasad opisanych w pakiecie mobilności, jest regulacja w obszarze organizacji powrotu do centrum operacyjnego. Kierowca zobowiązany jest wracać do „bazy” co cztery tygodnie, na co najmniej 45 godzin. Jeżeli natomiast w czasie pojedynczej trasy wykorzysta dwa tygodniowe skrócone odpoczynki, zobowiązany jest stawić się w centrum dowodzenia przed kolejnym regularnym, tygodniowym odpoczynkiem. Tutaj przewidziana ustawowo częstotliwość wynosi trzy tygodnie.

Na tygodniowe skrócone odpoczynki zostały nałożone obwarowania. Kierowca, który odbywa trasy międzynarodowe, ma prawo do odbycia dwóch skróconych tygodniowych odpoczynków z rzędu. Mowa jest wówczas o dwóch okresach odpoczynku po 24 godziny każdy. Jednak odpoczynek w takim wymiarze może mieć miejsce wówczas, gdy co najmniej dwa skrócone odpoczynki tygodniowe danego kierowcy rozpoczęły się poza granicą jego kraju. Kolejnym warunkiem jest odbycie dwóch tygodniowych odpoczynków regularnych i dwóch skróconych w każdych czterech tygodniach pracy. Dwa tygodniowe skrócone odpoczynki powinny ponadto nastąpić przed odpoczynkiem tygodniowym regularnym. Tutaj kierowca ma również prawo do rekompensaty za dwa poprzednie skrócenia, musi jednak udokumentować powrót i miejsce powrotu. Pod określonymi warunkami kierowca ma również prawo do przedłużenia jazdy dziennej i tygodniowej, maksymalnie o godzinę lub dwie.

Zakaz odbioru regularnych odpoczynków w kabinie?

Kierowca nie może spać w kabinie, kiedy odbywa regularny tygodniowy odpoczynek lub postój, który trwa ponad 45 godzin. Odpoczynki 45-godzinne, zgodnie z założeniami pakietu mobilności, powinny odbywać się w takim miejscu, w którym do dyspozycji będzie odpowiednie zaplecze sanitarne i sypialniane. Miejsce to powinno być przyjazne dla kierowców obu płci.

Tematy, które mogą Cię zainteresować

Wstrząśnij i nasłuchuj, czyli jak w samochodach ŠKODY wykrywa się niepożądane dźwięki

ŠKODA przeprowadza niezliczoną liczbę testów swoich samochodów. Jeden z nich odbywa się na urządzeniu o

0

3

Jak zostać kierowcą autobusu?

Przy wzrastających cenach paliwa, wiele osób decyduje się korzystać z komunikacji miejskiej. Dojeżdżamy w ten

0

17

Dołącz do dyskusji na ten temat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

icon

Nowy taryfikator 2021 – uwaga na wysokie kwoty mandatów w 2021 roku!

Brawura na drodze będzie karana bardziej srogo niż do tej pory. W Polsce przez wiele

5

23041

Ford Focus Mk3 – jaki silnik wybrać?

Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.

0

19695

Ford Kuga II – jaki silnik wybrać?

Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto

0

18086

Ford Focus Mk2 – jaki silnik wybrać?

Wybór odpowiedniego silnika to bardzo ważna sprawa. Dowiedz się więcej n temat silników diesla i

0

12476

Ford Mondeo mk4 – jaki silnik wybrać?

Wybór odpowiedniego silnika podczas zakupu samochodu to nie jest prosta decyzja. Warto dokładnie zapoznać się

0

11351

Ford Mondeo mk5 – dane techniczne, silniki, wersje wyposażenia, opinie kierowców

Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu

0

10829