Na rynku zadebiutowała w 2007 roku jako następczyni i siostra Toyoty Corolli. Przejęła również jej najważniejsze i najbardziej cenione cechy, takie jak niezawodność, trwałość i bezawaryjność. Odziedziczyła przy tym i jej charakter. Dla wielu ta rzekoma rewolucja ograniczała się więc w gruncie rzeczy do zmiany nazwy modelu – ta nowa pochodzi z łaciny (aurum) i znaczy „złoto”.
W kolejnych generacjach Toyota Auris podlegała jednak rozmaitym modyfikacjom – zmiany dotyczyły wyglądu nadwozia i wnętrza, stylistyki, wyposażenia i jednostek napędowych. Warto wiedzieć, jak model zmieniał się na przestrzeni lat.
Toyota Auris I (2007-2010)
Toyota Auris ujrzała światło dzienne w 2006 roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Na większości rynków zajęła tym samym dotychczasowe miejsce Toyoty Corolli w wersji hatchback. Celem tego zabiegu miała być natomiast zmiana w świadomości klientów marki – następczyni miała wzbudzać inne skojarzenia i przywodzić na myśl młodość, nowoczesność i wysoką jakość.
Rok po oficjalnej prezentacji model został wprowadzony do sprzedaży. Na europejskim rynku oferowany był z silnikiem benzynowym w czterech konfiguracjach i trzema rodzajami diesla. Zastępując Corollę z nadwoziem hatchback, dostępna był w tej wersji jako 3- i 5-drzwiowe auto.
Stylistyka pierwszej generacji Toyoty Auris nie odbiegała zbyt daleko od wyglądu poprzedniczki, podążając w dużym stopniu utartymi szlakami. Samochód stał się jedynie nieco większy, a jego kabina zyskała nowoczesny sznyt.
Wnętrze pojazdu wykończono zaś materiałami o dużej odporności i wytrzymałości. Przez użytkowników oceniana jest zgodnie jako auto wygodne i praktyczne, a także trwałe i mało awaryjne. Testy bezpieczeństwa Toyota Auris zdała wówczas na piątkę.
Pod jej maską pracował silnik benzynowy (dostępne były dwa rodzaje napędu –1.4 16V VVT-i o mocy 97 KM oraz 1,6 16 V VVT-i o mocy 124 KM) oraz diesel (1.4-4D o mocy 90 KM i 2.0 D-D o mocy 125 KM).
Dwa lata od wprowadzenia modelu na rynek przeprowadzono lifting nadwozia i wymianę silników – pojawiły się kolejne napędy benzynowe i jeden silnik wysokoprężny. Zmianie uległy reflektory, tylne lampy oraz przedni zderzak z atrapą chłodnicy.
Zobacz też Toyota Auris – jaki silnik wybrać
Toyota Auris II (2010-2014)
W 2010 roku Toyota Auris przeszła modernizację, wprowadzono także wersję hybrydową wyposażoną w silnik benzynowy i elektryczny. Od tego momentu model oferowano z trzema rodzajami napędu – jako zresztą pierwszy europejski kompakt.
Na polskim rynku dostępna była z dwoma silnikami benzynowymi (1.3 o mocy 100 KM i 1.6 o mocy 132 KM), dwoma dieslami (1.4 o mocy 90 KM i 2.0 o mocy 125 KM) i jako hybryda (1.8 o mocy 136 KM). Wszystkie wersje silnikowe wyposażone były w 6-stopniową ręczną skrzynię, w przypadku napędu 1.6 Valvematic oferowano również bezstopniową przekładnię.
W 2012 roku model, oznaczony kodem wewnętrznym E180, zaprezentowano w dwóch wariantach nadwoziowych: hatchback i kombi – obie wersje były 5-drzwiowe (zrezygnowano tym samym z wersji 3-drzwiowej).
Pojazd wówczas uległ również stylistycznym zmianom, zyskując bardziej wyrazisty i dynamiczny charakter. Ostre krawędzie karoserii zastąpiły łagodne linie, dodając modelowi nieco agresywności. Poza tym wydłużono nieco nadwozie, które stało się przy tym niższe. Wnętrze było bardziej komfortowe, przestrzeń w kabinie spora, a całość zyskała nowocześniejszy wygląd.
Oferowano pięć wersji wyposażeniowych (podstawowy wariant Life i kolejne bogatsze wersje: Active, Premium, Dynamic oraz Prestige) – we wszystkich dostępne były ledowe światła do jazdy dziennej.
Toyota Auris Hatchback (generacja I) 2012 – 2015
Model w wersji hatchback pierwszej generacji produkowany były od 2012 roku do 2015 roku. Wyposażony w silnik o mocy 99-136 KM uzyskuje maksymalną prędkość 175-195 km/h, przy czym do 100 km/h rozpędza się w 10,5-13 s. Do wyboru są trzy rodzaje napędów (benzynowy, diesel i hybrydowy).
Toyota Auris tej generacji mierzy 4275 mm długości, 1760 mm szerokości i 1460 mm wysokości, rozstaw osi to z kolei 2600 mm. Pojemność bagażnika wynosi zaś 360 litrów. Jego wnętrze uznaje się za przestronne i komfortowe.
Toyota Auris TS Kombi (generacja I) 2013 – 2015
Premierowa wersja Toyoty Auris TS Kombi była autem wygodnym i przestronnym. Godna uwagi jest również pojemność bagażnika równa 530 litrów, która po złożeniu siedzeń zwiększała się do 1658 litrów.
Model dostępny był z trzema rodzajami napędu – klient miał do wyboru jednostkę benzynową, wysokoprężną oraz hybrydową. Jeśli chodzi o wymiary, to samochód mierzy 4560 mm długości, 1760 mm szerokości i 1460 mm wysokości. Rozstaw osi to natomiast 2600 mm.
Toyota Auris TS Kombi (generacja II) 2015 – 2019
Wymiary Toyoty Auris TS Kombi II nieznacznie się zmieniły (4595 mm długości, 1760 mm szerokości i 1460 mm wysokości, rozstaw osi to zaś 2600 mm). Zasługą liftingu z 2015 roku była zaś odświeżona stylistyka nadwozia, a także wprowadzenie nowych elementów wyposażenia.
Jakość wykonania wnętrza samochodu również zmieniła się pozytywnie. Szczególną uwagę zwracał natomiast przód auta, który wyposażono w ledowe reflektory.
W 2018 roku w Genewie zaprezentowano nową trzecią generację Toyoty Auris. Konstrukcję auta oparto na nowej platformie modułowej TNGA z nowoczesnym napędem hybrydowym w dwóch wariantach.
Niedługo później japoński koncern podjął jednak decyzję o powrocie do dawnej nazwy modelu. Tym samym zakończono produkcję Toyoty Auris, a na jej miejsce wróciła Corolla.
Toyota Auris Hatchback (generacja II) 2015 – 2019
Toyota Auris Hatchback w 2015 roku została odświeżona, a jej wygląd uległ znacznej zmianie. Lifting objął stylistykę nadwozia, ale również wnętrze zostało zaprojektowane od nowa.
Auto ma 4330 mm długości, 1760 mm szerokości i 1475 mm wysokości, rozstaw osi to z kolei 1475 mm. Zostało wyposażone w pakiet zaawansowanych systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense.
W 2018 roku na salonie genewskim odbyła się prezentacja kolejnej generacji Toyoty Auris. W niedługim czasie zapadła jednak decyzja o zakończeniu produkcji modelu. Ogłoszono za to wielki powrót Toyoty Corolli. Po dwunastu latach pojawiła się więc w zupełnie nowej odsłonie, oparta konstrukcyjnie na nowym module i wyposażona w nowoczesne jednostki napędowe.