Toyota Auris – jak zmieniała się na przestrzeni kolejnych generacji

Na rynku zadebiutowała w 2007 roku jako następczyni i siostra Toyoty Corolli. Przejęła również jej najważniejsze i najbardziej cenione cechy, takie jak niezawodność, trwałość i bezawaryjność. Odziedziczyła przy tym i jej charakter. Dla wielu ta rzekoma rewolucja ograniczała się więc w gruncie rzeczy do zmiany nazwy modelu – ta nowa pochodzi z łaciny (aurum) i znaczy „złoto”.

W kolejnych generacjach Toyota Auris podlegała jednak rozmaitym modyfikacjom – zmiany dotyczyły wyglądu nadwozia i wnętrza, stylistyki, wyposażenia i jednostek napędowych. Warto wiedzieć, jak model zmieniał się na przestrzeni lat. 

Toyota Auris I (2007-2010)

Toyota Auris ujrzała światło dzienne w 2006 roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Na większości rynków zajęła tym samym dotychczasowe miejsce Toyoty Corolli w wersji hatchback. Celem tego zabiegu miała być natomiast zmiana w świadomości klientów marki – następczyni miała wzbudzać inne skojarzenia i przywodzić na myśl młodość, nowoczesność i wysoką jakość. 

Rok po oficjalnej prezentacji model został wprowadzony do sprzedaży. Na europejskim rynku oferowany był z silnikiem benzynowym w czterech konfiguracjach i trzema rodzajami diesla. Zastępując Corollę z nadwoziem hatchback, dostępna był w tej wersji  jako 3- i 5-drzwiowe auto.

Stylistyka pierwszej generacji Toyoty Auris nie odbiegała zbyt daleko od wyglądu poprzedniczki, podążając w dużym stopniu utartymi szlakami. Samochód stał się jedynie nieco większy, a jego kabina zyskała nowoczesny sznyt.

Wnętrze pojazdu wykończono zaś materiałami o dużej odporności i wytrzymałości. Przez użytkowników oceniana jest zgodnie jako auto wygodne i praktyczne, a także trwałe i mało awaryjne. Testy bezpieczeństwa Toyota Auris zdała wówczas na piątkę.

Pod jej maską pracował silnik benzynowy (dostępne były dwa rodzaje napędu –1.4 16V VVT-i o mocy 97 KM oraz 1,6 16 V VVT-i o mocy 124 KM) oraz diesel (1.4-4D o mocy 90 KM i 2.0 D-D o mocy 125 KM).

Dwa lata od wprowadzenia modelu na rynek przeprowadzono lifting nadwozia i wymianę silników – pojawiły się kolejne napędy benzynowe i jeden silnik wysokoprężny. Zmianie uległy reflektory, tylne lampy oraz przedni zderzak z atrapą chłodnicy.

Zobacz też Toyota Auris – jaki silnik wybrać

Toyota Auris II (2010-2014)

W 2010 roku Toyota Auris przeszła modernizację, wprowadzono także wersję hybrydową wyposażoną w silnik benzynowy i elektryczny. Od tego momentu model oferowano z trzema rodzajami napędu – jako zresztą pierwszy europejski kompakt.

Na polskim rynku dostępna była z dwoma silnikami benzynowymi (1.3 o mocy 100 KM i 1.6 o mocy 132 KM), dwoma dieslami (1.4 o mocy 90 KM i 2.0 o mocy 125 KM) i jako hybryda (1.8 o mocy 136 KM). Wszystkie wersje silnikowe wyposażone były w 6-stopniową ręczną skrzynię, w przypadku napędu 1.6 Valvematic oferowano również bezstopniową przekładnię.

W 2012 roku model, oznaczony kodem wewnętrznym E180, zaprezentowano w dwóch wariantach nadwoziowych: hatchback i kombi – obie wersje były 5-drzwiowe (zrezygnowano tym samym z wersji 3-drzwiowej).

Pojazd wówczas uległ również stylistycznym zmianom, zyskując bardziej wyrazisty i dynamiczny charakter. Ostre krawędzie karoserii zastąpiły łagodne linie, dodając modelowi nieco agresywności. Poza tym wydłużono nieco nadwozie, które stało się przy tym niższe. Wnętrze było bardziej komfortowe, przestrzeń w kabinie spora, a całość zyskała nowocześniejszy wygląd.

Oferowano pięć wersji wyposażeniowych (podstawowy wariant Life i kolejne bogatsze wersje: Active, Premium, Dynamic oraz Prestige) – we wszystkich dostępne były ledowe światła do jazdy dziennej.

Toyota Auris Hatchback (generacja I) 2012 – 2015

Model w wersji hatchback pierwszej generacji produkowany były od 2012 roku do 2015 roku. Wyposażony w silnik o mocy 99-136 KM uzyskuje maksymalną prędkość 175-195 km/h, przy czym do 100 km/h rozpędza się w 10,5-13 s. Do wyboru są trzy rodzaje napędów (benzynowy, diesel i hybrydowy).

Toyota Auris tej generacji mierzy 4275 mm długości, 1760 mm szerokości i 1460 mm wysokości, rozstaw osi to z kolei 2600 mm. Pojemność bagażnika wynosi zaś 360 litrów. Jego wnętrze uznaje się za przestronne i komfortowe. 

Toyota Auris TS Kombi (generacja I) 2013 – 2015

Premierowa wersja Toyoty Auris TS Kombi była autem wygodnym i przestronnym. Godna uwagi jest również pojemność bagażnika równa 530 litrów, która po złożeniu siedzeń zwiększała się do 1658 litrów. 

Model dostępny był z trzema rodzajami napędu – klient miał do wyboru jednostkę benzynową, wysokoprężną oraz hybrydową. Jeśli chodzi o wymiary, to samochód mierzy 4560 mm długości, 1760 mm szerokości i 1460 mm wysokości. Rozstaw osi to natomiast 2600 mm.

Toyota Auris TS Kombi (generacja II) 2015 – 2019

Wymiary Toyoty Auris TS Kombi II nieznacznie się zmieniły (4595 mm długości, 1760 mm szerokości i 1460 mm wysokości, rozstaw osi to zaś 2600 mm). Zasługą liftingu z 2015 roku była zaś odświeżona stylistyka nadwozia, a także wprowadzenie nowych elementów wyposażenia.

Jakość wykonania wnętrza samochodu również zmieniła się pozytywnie. Szczególną uwagę zwracał natomiast przód auta, który wyposażono w ledowe reflektory.

W 2018 roku w Genewie zaprezentowano nową trzecią generację Toyoty Auris.  Konstrukcję auta oparto na nowej platformie modułowej TNGA z nowoczesnym napędem hybrydowym w dwóch wariantach.

Niedługo później japoński koncern podjął jednak decyzję o powrocie do dawnej nazwy modelu. Tym samym zakończono produkcję Toyoty Auris, a na jej miejsce wróciła Corolla.

Toyota Auris Hatchback (generacja II) 2015 – 2019

Toyota Auris Hatchback w 2015 roku została odświeżona, a jej wygląd uległ znacznej zmianie. Lifting objął stylistykę nadwozia, ale również wnętrze zostało zaprojektowane od nowa.

Auto ma 4330 mm długości, 1760 mm szerokości i 1475 mm wysokości, rozstaw osi to z kolei 1475 mm. Zostało wyposażone w pakiet zaawansowanych systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense.

W 2018 roku na salonie genewskim odbyła się prezentacja kolejnej generacji Toyoty Auris. W niedługim czasie zapadła jednak decyzja o zakończeniu produkcji modelu. Ogłoszono za to wielki powrót Toyoty Corolli. Po dwunastu latach pojawiła się więc w zupełnie nowej odsłonie, oparta konstrukcyjnie na nowym module i wyposażona w nowoczesne jednostki napędowe.

Najnowsze

Gorące tematy

7 kwietnia 2021
Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu szybko zdobyła popularność i rzeszę fanów. Dowiedz się więcej na temat tego modelu z naszego artykułu.
22 marca 2021
Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.
25 marca 2021
Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto zapoznać się z gamą silników, spośród której możecie wybierać decydując się na zakup Forda Kuga II.
9 kwietnia 2021
Ford Fiesta siódmej generacji trafił do sprzedaży w 2008 roku. W porównaniu do poprzednich wersji Fiesta zyskała w szczególności na wyglądzie. Rozważasz Zakup? Dowiedz się więcej na temat Forda Fiesty Mk7.