Znakomite wyniki sprzedażowe osiągnięte przez Toyotę w 2019 i uplasowanie się na drugim miejscu pod względem liczby zarejestrowanych aut, tuż za Skodą, pozwalały włodarzom japońskiego koncernu z optymizmem patrzeć w przyszłość. Szczególnie, że rok 2020 zapowiadał się wyjątkowo ekscytująco, z uwagi na przewidzianą premierę Toyoty Corolli Hybrid, która miała podbić serca Polaków. Czy rzeczywiście okazała się sukcesem na miarę tego, którego oczekiwano? W odpowiedzi na to pytanie pozwoli bliższe przyjrzenie się poszczególnym wersjom i wariantom jakie oferuje Toyota Corolla Hybrid 2020.
Model Corolla to piękna i bogata historia w portfolio Toyoty, sięgająca połowy lat 60. XX wieku, wielokrotnie będąca bestsellerem i najchętniej wybieranym autem. Obecna, XII już generacja, ma szansę rozpocząć pewien nowy rozdział. Głównie ze względu na to, że jest to pierwsza hybrydowa Corolla i to hybryda nowej generacji. Toyota postanowiła powrócić również do jednolitego nazewnictwa dla wszystkich wersji nadwoziowych i tym samym pożegnać Aurisa. Obecnie zarówno hatchback, sedan i kombi, to doskonale znana na całym świecie od ponad 50 lat Toyota Corolla. A Toyota Corolla Hybrid ma być kolejnym milowym krokiem w dziejach koncernu i wyznaczać trendy dla nowoczesnych aut hybrydowych.
Toyota Corolla Hybrid – wersje nadwozia
Nowa Toyota Corolla Hybrid to 3 wersje nadwozia – hatchback, sedan i kombi, z których każda ma pewne charakterystyczne cechy i skierowana jest do określonej grupy odbiorców. Co zupełnie oczywiste, wszystkie będą różniły się wymiarami. I tak hatchback, jako auto kompaktowe mierzy 437 cm długości, przy 463 cm sedana i 465 cm długości kombi. Jeśli chodzi o szerokość, to zarówno hatchback jak i kombi mają 179 cm, natomiast sedan jest o 1 cm węższy. Wszystkie wersje natomiast to 143,5 cm wysokości, różniąc się przy tym rozstawem osi. Dla kombi i sedana jest to 270 cm, natomiast hatchback to 264 cm, co będzie miało oczywisty wpływ na jego właściwości jezdne i sposób prowadzenia.
Kolejną oczywistą rzeczą jest istotna różnica w pojemności bagażnika poszczególnych wersji. I tutaj sytuacja przedstawia się następująco – hatchback to jedynie 313 litrów, sedan 471, a kombi aż 581 litrów.
Przykuwający uwagę wygląd zewnętrzny hybrydowej Corolli
Toyota Corolla Hybrid bardzo ciekawie prezentuje się pod względem wyglądu zewnętrznego i dotyczy to wszystkich wersji nadwoziowych. Szczególnie w przypadku hatchbacka ogromną różnicę robią niewielkie, ale zauważalne zmiany proporcji. Większy o 40 mm rozstaw osi w stosunku do poprzedniej wersji i większa o tyle samo długość, przy jednoczesnym niewielkim obniżeniu auta powoduje, że nabiera ono naprawdę dynamicznego charakteru. Zarówno jeśli chodzi o wygląd jak i właściwości jezdne. Corolla zaprojektowana została na zupełnie nowej platformie – TNGA GA-C, która powoduje, że samochód ma znacznie sztywniejszą konstrukcję (co ma zarówno swoich zwolenników jak i przeciwników) i niżej położony środek ciężkości.
To co dodało Corolli określonych walorów w wyglądzie zewnętrznym, odbiło się niestety na ilości miejsca w drugim rzędzie siedzeń. Dotyczy to głównie hatchbacka, gdzie pasażerowie jadący z tyłu mają bardzo mało miejsca na nogi. Jednak osoby szukające auta rodzinnego, skierują raczej swoją uwagę na wersję kombi. A w tej przestrzeni jest stosunkowo dużo, co w połączeniu z obszernym bagażnikiem stanowi niepodważalny atut.
Dobrze skomponowane wnętrze
Jeśli chodzi o wnętrze, to Toyota Corolla Hybrid robi naprawdę dobre wrażenie, a zastosowane rozwiązania nie tylko cieszą oko, ale są również funkcjonalne. Fotele są wygodne, wyposażono je w ulepszoną regulację podparcia lędźwiowego i zapewniają dobre trzymanie boczne. Można jedynie żałować, że regulacja pochylenia oparcia odbywa się skokowo, a nie płynnie, przy użyciu pokrętła. Natomiast sama pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna, a obniżone o 2,5 cm w stosunku do poprzednich wersji umiejscowienie foteli ułatwia wsiadanie. Sam zakres regulacji przednich foteli i kierownicy jest bardzo duży, co bardzo pomaga w znalezieniu optymalnej pozycji dla kierowcy. Materiały użyte do wykończenia wnętrza, to są dobrej jakości, plastiki są odporne na zarysowania, a część elementów pokrywa syntetyczna skóra, co podnosi zarówno estetykę jak i standard.
Toyota Corolla Hybrid oferuje bardzo dobrą ergonomię i przejrzystość deski rozdzielczej – większość przycisków i pokręteł znajduje się w odpowiednich miejscach, w zasięgu ręki kierowcy. Sterowanie wentylacją i ekranem multimediów jest intuicyjne, a same panele umieszczone są na odpowiedniej wysokości. Przydatnym rozwiązaniem jest na pewno umieszczenie ikony z monitorem energii, pomiędzy prędkościomierzem, a wskaźnikiem poziomu paliwa, bez konieczności wywoływania osobnego ekranu i rozpraszania kierowcy. Na duży plus należy również zapisać miejsce na smartfona z ładowarką indukcyjną. Nawet przy dynamicznie pokonywanych zakrętach telefon nie wypada, a sama powierzchnia jest na tyle duża, że również właściciele większych modeli powinni być zadowoleni.
Dobre wrażenie robi również system multimedialny, z przyzwoicie działającą obsługą głosową. Menu jest nieskomplikowane i nie przysparza kłopotów, zaś sam ekran bardzo dobrze reaguje na dotyk. Również system audio sprawia pozytywne wrażenie i powinien zadowolić większość użytkowników wpływając na uprzyjemnienie podróżowania. Natomiast niewątpliwym mankamentem jest jakość i czytelność wbudowanej nawigacji, co od dawna stanowi pewien problem japońskiego koncernu. Dodatkowo sporym problemem może być łączności za pomocą Android Auto i Apple CarPlay, które oferują dużo lepszą komunikację niż MirrorLink znajdujący się w Toyocie.
Silnik Toyoty Corolli Hybrid – wzór do naśladowania
Toyota Corolla Hybrid ma do zaoferowania 2 warianty silnikowe – 1.8 oraz 2.0. Co ciekawe sedan nie pozostawia wyboru i tam oferowana jest tylko słabsza jednostka, która ma 122 KM. W przypadku hatchbacka i kombi dostępna jest również mocniejsza, 184 konna wersja o nazwie Dynamic Force, która jest naprawdę dynamiczna nie tylko z nazwy. Oba silniki wyposażone są w bezstopniową przekładnię e-CVT, która zapewnia pracę na odpowiednim poziomie i jest bardzo dobrze zestrojona. Reakcja na gaz jest prawidłowa, a jakiekolwiek opóźnienia naprawdę trudno wychwycić. Płynność pracy może urzekać, szczególnie w mocniejszej wersji. Hybryda Toyoty oferuje 3 tryby jazdy – ekonomiczny, normalny i sportowy, z których każdy ma do zaoferowania inne wrażenia. Najnowsza generacja napędu hybrydowego Toyoty, wspomniany Dynamic Force, dzięki niskiej masie, wysokiej sprawności cieplnej, 2 rodzajom wtrysku oraz wysokiemu stopniu sprężania zapewnia wysoką kulturę pracy przy bardzo dobrych osiągach i zużyciu paliwa na satysfakcjonującym poziomie. W mieście jest to w granicach 5 l/100 km, natomiast na autostradzie 7,5-8 l/100 km. Ma to również spore znaczenie ze względu na stosunkowo niewielki zbiornik paliwa – 43 litry we wszystkich wersjach nadwozia.
Toyota Corolla Hybrid – dobry wybór
Pierwsze miejsce na listach sprzedaży po I półroczu 2020 roku mówią same za siebie. Najnowsza Corolla jest autem, które spełnia oczekiwania. Prowadzi się przewidywalnie, oferuje bardzo dobre osiągi, a przy tym jest autem komfortowym. Silnik hybrydowy robi prawdziwą różnice i jest jednym z głównych atutów samochodu. Na pewno znajdą się malkontenci, którzy będą narzekać na cenę, ale pod tym względem Toyota Corolla Hybrid plasuje się gdzieś w środku stawki jeśli chodzi o bezpośrednią konkurencję. Dodatkowo należy pamiętać, że w zamian otrzymuje się naprawdę wysoką jakość, zarówno jeśli chodzi o jakość wykończenia, jak i (co ważniejsze) napęd hybrydowy będący wzorem do naśladowania.